Weet iemand een recept om de bloem van berenklauw klaar te maken?

Hoewel sap van een berenklauw, (net als van wortel, pastinaak, zevenblad en andere schermbloemigen) vooral in zonlicht, giftig kan zijn, is jong blad van de inheemse berenklauw (dat nog opgevouwen zit) goed eetbaar
(vorig weekend gegeten, lekker!
).
Nou heb ik ooit gelezen dat de bloem ook goed eetbaar is. En aangezien die vrij groot zijn, lijkt dat me wel handig.

Met googelen kwam ik geen recept tegen (wel van de vleessnack, haha)

Heeft iemand t wel eens gegeten? hoe klaargemaakt? wat altijd kan volgens mij is:
fruit een ui, snij de bloem fijn, voeg knoflook toe en roerbak. Peper en zout er bij en eten maar.

Of zou het blad langer bereidt moeten worden. Iemand een recept? (opmerkingen etc graag bij reacties, recept bij antwoord, merci!)

Toegevoegd na 18 uur:
Recept van de bloem van een Berenklauw bedoel ik:-)

Toegevoegd na 1 dag:
Dus niet van vlierbloesem, madeliefjes etc, want daar ken ik er vele van, ook van andere eetbare wilde planten. Het gaat me echt om een recept van BERENKLAUW, liefst uit eigen ervaring...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net een leuke site ontdekt, maar nog zonder recept voor de bloemen (wel voor het blad) plus alle gezonde voedingsstoffen..

Antwoorden (1)

Ik denk dat je ze net als met madeliefjes maar dan als scherm, kunt suikeren. Leuk ook als garnering op gebak.
Misschien ook lekker om zo op te eten, dat weet ik dus niet omdat ik dit nooit geprobeerd heb.

Klop eiwit los met een vork (hoeft niet schuimig) en kwast de bloemschermen voorzichtig hiermee in.
Bestrooi de bloemen dan met zeer fijn kristalsuiker (geen poedersuiker)
Verwarm de oven voor op 50 graden C.en leg ze op bakpapier op het ovenrooster.
Laat de bloemen met de ovendeur op een kier, volledig drogen. Je kunt ze niet te lang bewaren omdat het laagje eiwit/suiker al gauw het omgevingsvocht weer opneemt. Bewaar ze dus steeds in luchtdichte doos of stopfles.

Misschien kan je ze net als vlierbloesemschermen als beignet maken.

Hiervoor spoel je de schermen af en laat ze uitlekken.
Roer een beignetbeslag van ; 100 gr. bloem, 2 dl. melk,
snufje zout, 1 theel. suiker, 1 ei (waarvan het wit apart stijf geklopt wordt en de dooier wordt toegevoegt aan het beslag.)mespunt kaneel.
Laat dit beslag een kwartiertje rusten en spatel dan het stijve eiwit erdoor. Hierdoor wordt het een luchtig beslag.
Maak een laag olie heet in een wok bijv. en doop de bloemschermen in het beslag. Bak ze even in de hete olie.
Laat uitlekken op keukenpapier en dep ze af.
Giet er dan wat honing overheen en eet ze op.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi AMC, Je denkt het, dus je weet het niet zeker. Zou je het daarom bij reactie willen zetten ipv bij antwoord. Nu lijkt het alsof er een antwoord is, dus verdwijnt de vraag uit de rubriek antwoord nodig. maar in feite is dat er niet.
Ik vroeg namelijk naar berenklauw, want de eetbaarheid van madelief en vlierbloesem is me bekend uit ervaring.
Als ik je punten kon geven zou ik dat zeker doen, maar nog liever wil ik een antwoord, een recept met Berenklauw of eigen ervaring met berenklauw:-) Alvast bedankt!