Hoe kan je panaas maaken

Ik wil graag panaas maken aleen lukt nii kan iemand dat me vertellen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (2)

bedoel je hati panas? dat maak je zo. als je iets anders bedoelt, zeg het dan even.

Hati Panas

Ingrediënten:
1 streng sereh
1 blok gula djawa
1 rode en 1 groene lombok
knoflook
Ui (bawang bombay of bawang merah -sjalotjes)
trasi
asem
limon
1 tempeh
(eventueel een beetje zout naar smaak)
olie

Bereiding:
De tempeh in kleine strips maar niet te dun en in pinkdikte snijden. De tempeh in de asem garem ongeveer een uurtje lekker laten marineren. Daarna goed laten uitlekken.

- De ui en de knoflook zeer fijn snijden
- De sereh flinterdun snijden nadat het eerst goed is geplet
- De lomboks eveneens flinterdun snijden

De zeer fijn gesneden ui (bawang....) en de knoflook samen met de trasi, glazig bakken in de olie. Daarna de sereh en de lomboks toevoegen samen met de uitgelekte tempeh. Een beetje sap van de limon erover heen druppelen. De zachte gula djawa erover heen strooien, voor de kleur en smaak.

Het recept mag niet te droog uitvallen, integendeel, de tempeh moet lekker sappig en vochtig zijn voor de totale smaak. Maar let op... ook niet te nat. Dit is een lekker pittig doch enigszins zoet/zuur gerecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je pisang panas?

Neem voor 4 pers. 4 bananen. Haal de uiteinden ervan af en stoom ze in een afgedekt stoommandje of vergiet (of
-pan uiteraard) boven kokend water. laat 5 min. stomen.
De warme bananen met behulp van een serveertang en mes pellen.
Voor de kokossaus roer je 1 eetl. bloem, 2 eetl. suiker en
½ theel. kaneelpoeder in een pan goed door elkaar. Doe er 3,25 dl. kokosmelk (santen) bij en roer alles goed op matig vuur tot het kookt en indikt. Laat de saus 2 min. zachtjes koken en schenk dan de warme kokossaus over de warme bananen en dien het meteen op.

Tijdens het stomen kleuren de schillen bruin, maar het binnenste wordt goudgeel.
amc