100 gram.

.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-

Andere antwoorden (4)

Even rekenen ! Een liter bestaan uit tien deciliters (oftewel 1.000 centiliter). Een liter weegt ongeveer 1.000 gram. Een deciliter is 1/10 deel hiervan. 100 gram dus.

Ter informatie : er is een tijd geweest dat wij in Nederland niet over een deciliter maar over 1 dm³ spraken. Misschien kent je moeder dit fenomeen nog ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1dl weegt 96 gram... Heb laatst 1 liter gewogen en die was 960 gram...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan hebben jullie in Almelo licht water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whahahaaa!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kennen dat je weegschaal niet helemaal zuiver is, maar wat ook kan, is dat je op de zoveelste verdieping woont. Hoe hoger, hoe minder zwaartekracht, maar om een liter water 40 gram minder te laten wegen, moet je volgens mij wel héél hoog wonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan best, de dichtheid van water is onder andere afhankelijk van de temperatuur. Als je zuiver water hebt gewogen bij een druk van 1 atmosfeer, dan was dat water 97,3 graden Celsius ;-) http://www.thermexcel.com/english/tables/eau_atm.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer wat geleerd vandaag... Ik zit nu inderdaad op een hoogte van 950 meter (NIET in Nederland hahaha)... Weet wel als je eieren wilt koken op deze hoogte dat dit langer duurt maar van dat water lichter werd wist ik niet...
Het "normale" antwoord is 100 gram.

Maar dat hangt natuurlijk af van het soortelijk gewicht van het water (normaal gesproken is dit dus 1 g/ml), en van de hoogte (hoe hoger je zit, hoe minder het gewicht van dezelfde hoeveelheid water)

Hoe dan ook, deze beide effecten hebben slechts een zeer gering effect op het gewicht van water.
De hoogte heeft een zeer duidelijk effect op de temperatuur waarop het water kookt (hoe hoger, hoe lager de temperatuur waarop het water kookt), maar dat is iets anders...

Toegevoegd na 3 minuten:
En voor de liefhebbers: dit alles ervan uit gaande dat wij steeds praten over "gewicht", en niet over "massa".
Het soortelijk gewicht is voornamelijk afhankelijk van de temperatuur, en het gewicht van een bepaalde massa van de hoogte boven de zeespiegel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 dl water weegt ongeveer 100 gram. Dit komt doordat 1 liter (1000 ml) water gelijk staat aan 1000 gram. Aangezien 1 dl (deciliter) gelijk is aan 1/10e van een liter, weegt 1 dl water dus 1/10e van 1000 gram, oftewel 100 gram.
een jaar geleden