Hoe wokt de kok in een wokrestaurant?

Het gaat me met name om het vlees, bv kipfilet. Ik doe het zo:
Ik gooi de stukjes kipfilet in een vergiet in kokend water. Ik laat het twee minuten koken. Daarna wok ik het nog twee minuten, samen met de groente, de noedels en de saus.

In een wokrestaurant is de kip altijd heel zacht en smeuïg, bij mij is het veel droger.

Wat moet ik anders doen?

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik probeer met deze werkwijze precies hetzelfde te werken als de kok in het restaurant.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
30.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk wordt je kip droger als je het afspoelt en kookt ; dar is goed vlees niet voor bedoeld.

Het beste antwoord

Misschien minder dan 2 minuten koken. maar het belangrijkste wat de wokkok op je voorheeft is dat hij zijn wok veel heter kan maken dan de wok die u thuis gebruikt.
Het schroeit dus allemaal veel eerder dicht.
Maar begin met de voorkooktijd te halveren en kijk of dat verbetering geeft
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoeft niet, Anneliez. Veel moderne keukens zijn uitgerust met een wokbrander die de wok door en door verhit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb dan kennelijk geen moderne keuken...
het geheim zit m idd in de hitte...
gewoon even iets langer wachten nadat je de olie in de wok hebt gedaan zodat als je de kip erin doet deze direct dichtschroeit. en de kip zoveel mogelijk op de draad snijden is ook een goeie tip!
anneliez
12 jaar geleden
ow mijn keuken is al 12 jaar oud, dus die heeft dat niet

Andere antwoorden (9)

Waarom eerst koken?
Ik schroei het snel dicht op hoog vuur (ca 2min, beetje olie) dan blijven de sappen in de kip, dan groente erbij & noedels (2 min), alles steeds goed in beweging ouden (roerbakken dus), vuur lager en afblussen met saus (ketjap, kruiden, ringetjes peper, kappers, knoflook, 20 seconden). En bikken maar!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ouden = houden (natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad niet eerst koken en absoluut geen kip van de AH! Kies liever voor de biologische slager, dat scheelt al een stuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat voorkoken van vlees en kip is alleen bedoeld, dat het eerder gaar is. Let er bij het snijden van de kip op, dat je het vlees niet met de draad meesnijdt, maar OP de draad snijdt. Dit scheelt al de helft op de malsheid. Door te lang bakken (en dat voorkoken) zal de kip niet zacht zijn en droger worden. Wok niet te grote portie's kip net niet gaar, en zorg dat het vlees na de toevoeging van groenten en nudelen precies gaar is, en zorg dat je wok goed heet is, en blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als u de kip nu een in dunne plakjes snijd niet te groot
olie in de pan
kip in de pan en dan gelijk de uien knoflook en overige groente
hoog vuur alles goed bewegenen woksaus toevoegen even flink door wokken en klaar is kees
eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik eet zelf vaak wok chinees. En inderdaad de kip wordt eerst een minuut in heet water gehouden. Niet kokend overigens. Daarna wordt de hele zaak in de wok gegooid. Dat doe ik thuis ook zo. Ik heb een professionele inductiewok, die zeer heet kan worden. Ook thuis blijft mijn kip sappig. Kipfilets zijn mager en hebben de nijging droog te worden. Dus niet te lang wokken en niet teveel vlees. Dat is juist het prettige van wokken: een minimum aan vlees volstaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk als voorbeeld op youtube onder trefwoord Ching-He Huang, of op www.ikkookenzo.nl , veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kook het niet in water maar in bouillon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga de kip niet voorkoken,maar wel en dat mis ik overal,eerst goed spoelen in water met een flinke scheut azijn.
Dat ontsmet de kip,afgieten en opnieuw even in water en azijn in laten trekken.
Daarna de kip afgieten drogen waarna wokken,je zal zien de kip is eerder gaar en blijft zachter,en smaakt dus vooral veel lekkerder.
Gaar is gaar en laat de kip daarna niet langer op hoog vuur staan.
Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leg het vlees in water of bouillon zodat het wat vocht opneemt en minder snel droog word als je het bakt in je wok en zorg dat je wok goed heet is