Wat heb ik nodig voor een zachte taartbodem?

Ik wil graag een verjaardagstaart maken morgen voor mijn broer. Maar ik weet niet wat ik allemaal nodig heb. Ik kan wel eentje maken maar dan moet ik weten wat ik nodig heb voor een lekkere taartbodem.
Ik wil mijn taartbodem niet droog hebben als een cake. Het moet zacht zijn en een beetje vochtig. Maar nergens kan ik informatie vinden.
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.4K

Antwoorden (5)

Klassieke slagroomtaart recept

Ingrediënten klassieke slagroomtaart
100 gram suiker
2 x 100 gram hazelnootstukjes (krokant)
60 gram boter
6 eiwitten
6 eidooiers
50 gram bloem
boter om in te vetten
bloem om te bestrooien
750 mililiter slagroom
1 flinke eetlepel suiker
chocolaatjes
verschillende vruchten
Bereidingswijze klassieke slagroomtaart
Verwarm de oven niet voor. Klop de boter in een schaal schuimig en meng 1 voor 1 de dooiers erdoor. Laat dan de suiker er geleidelijk inglijden. Blijf net zo lang kloppen tot een lichtgele schuimige massa ontstaat en de korrels suiker zijn opgelost. Klop in een andere schaal de eiwitten zo stijf mogelijk. Schep de bloem en krokant (hazelnootstukjes) door het dooiermengsel en spatel de eiwitten er voorzichtig doorheen. Vet een springvorm in, met het deeg vullen en in de oven plaatsen. Dan pas aandoen en verwarmen tot 140 graden Celsius. Neem Na 60 minuten bakken de vorm uit de oven laat deze uitdampen en afkoelen. Klop de slagroom stijf en voeg steeds een deel van de suiker toe. Snijd de koude taart eenmaal door, 2/3 deel van de room over de bodem verdelen en de andere taartbodem erop plaatsen. Gebruik de rest van de room om op de boven- en zijkanten te strijken. Druk de krokant met behulp van een mes tegen de zijkanten en strooi de rest over de bovenkant. Versier de bovenkant van de taart met schijfjes chocolaatjes en vruchten: Aardbeien, kiwi, druiven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schwarzwälder kirschtorte.

Ingrediënten:

150 gram cakemeel
100 gram boter
150 gram suiker
3 eieren, gesplitst
35 gram cacaopoeder
350 gram kersen, ontpit (= 350 gram uitgelekt uit glas of blik)
0,5 liter slagroom
2 eetlepels suiker
1 zakje vanillesuiker
0,5 deciliter kirsch
150 gram bittere geraspte chocolade
1 springvorm, middenlijn 24 cm

Bereidingswijze:

Plaats het rooster iets onder het midden in de oven. Verwarm de oven voor op 175 graden C. Beboter de vorm en bestuif deze met bloem. Roer met een mixer de boter en de suiker tot een zachte romige massa. Voeg, onder voortdurend kloppen, de eidooiers een voor een toe. Klop nog 5 minuten door. Sla in een aparte kom de eiwitten stijf. Zeef het cakemeel en de cacaopoeder in een kom en spatel het om en om met het eiwit, in kleine gedeelten, door het dooiermengsel. Houd het beslag glad en vooral luchtig. Doe het beslag over in de vorm en zeg deze in de voorverwarmde oven. Bak de taart in ca. 45 minuten gaar en goudbruin. Laat de chocoladetaart 15 minuten in de vorm staan voor deze te verwijderen. Laat de taart omgekeerd op een taartrooster verder afkoelen. Houd 12 gave kersen apart voor de garnering. Hak de rest van de kersen in kleine stukjes en laat ze op een zeef uitlekken. Klop de slagroom met de suiker en de vanillesuiker stijf. Doe 0,25 deel ervan in een grote spuitzak met middelgrote gekartelde spuitmond. Leg de gevulde spuitzak tot verder gebruik in de koelkast. Snijd de taart horizontaal in 3 plakken. Besprenkel elke plak met kirsch. Schep de gehakte kersen door de helft van de resterende slagroom . Leg een taartplak op een platte schaal. Schep de helft van het slagroommengsel erop. Strijk het oppervlak glad en leg de tweede taartplak erop. Schep daar de andere helft van het slagroommengsel op. Strijk het eveneens glad en leg de derde taartplak erop. Bestrijk de boven - en zijkant van de taart met de overgebleven slagroom en bestrooi dit met de chocolade. Spuit 12 slagroomrozetten op de taart en leg op elke rozet een kers.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/taart_en_gebak/schwarzwalder-kirschtorte-6751.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijgaand het recept voor de zachte taartbodem.
Je kunt de taart dan versieren met allerlei zaken zoals slagroom, stukjes peer, appel enz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk verhaal zonder een heel recept wat je toch niet nodig hebt! +
Heerlijk luchtige taart;

Begin met een springvorm in te vetten, deze met bloem te bestrooien zodat hij helemaal bedekt is, klop het overtollige meel eruit.

80 gr. bloem, 20 gr. maizena, mespunt zout.
Deze 3 meng je door elkaar en doe ze in een zeef die je even op een bord legt.

Doe 4 (m) eieren op kamertemperatuur in een vuurvaste kom met 120 gr. suiker en 1 zakje vanillesuiker en klop dit au bain marie ( kom boven in een pan met goed warm water op laag vuur hangen) tot een dikke, luchtige massa die als een dik lint van de garde loopt. Best lang kloppen maar dan heb je ook deeg dat niet zo snel inzakt.

Neem de kom van het warme water af en zeef steeds met gedeeltes het bloemmengsel hierbij. Schep dit voorzichtig met op en neer gaande bewegingen door het eimengsel met een grote lepel of spatel.. Niet roeren maar scheppen!
Dit houdt de lucht erin. Zorg wel dat je geen witte strepen van de bloem meer ziet.

Vul de springvorm hiermee en zet deze op de onderste richel in de oven, schakel deze nu in op 180 graden C.
Bak de taart gaar en lichtbruin in ca. 45-50 min.
Als hij zelf van de springvorm loslaat aan de zijkant is hij gaar. Zet de vorm op een rooster. Maak evtl met een puntig mesje de rand v.d. vorm los en haal hem er af.
Strooi om plakken te voorkomen wat poedersuiker op het taartrooster en draai de taart nu hierop om. Verwijder de bodem van de springvorm en snijd hem nu horizontaal in 2 plakken (of 1 als hij niet zo hoog is doordat je een wijdere springvorm gebruikt hebt).

Je kunt nu een vulling maken met bijv. bavarois en ananas.

Daarvoor laat je een blikje ananas van 4 schijven uitlekken (sap opvangen) en snijd 1 schijf in stukjes, de anderen in vieren voor de garnering.
Meet 1 dl. sap af.
Klop ¼ l. slagroom stijf, doe 2/3 in een spuitzak en 1/3 in een kommetje (koel wegzetten.)
Voor de bavaroise leg je 3 gelatine blaadjes in ruim koud water en laat 10 min. weken.
Verwarm het ananassap niet te heet, knijp de blaadjes goed uit en laat ze, roerend met de garde, goed oplossen in het warme sap.

Klop 1/8 l. slagroom stijf. Maak de gardes goed schoon en
klop in een vetvrije kom 1 eiwit stijf.

Roer wanneer het sap begint te binden, de slagroom en de ananasstukjes erdoor en schep het eiwit erdoor.
Zet koel weg.

Besprenkel de onderste plak biscuitdeeg met 2 eetl. marasquin- of kirschlikeur en verdeel hierop de bavaroise.
Leg de bovenste plak hierop (of verdeel het in 2 lagen).
zie reacties voor meer.
amc
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Taart rondom en bovenop insmeren met slagroom, opzij geroosterd amandelschaven 'plakken' en bovenop toeven spuiten die je met de ananasstukken garneert.
amc
12 jaar geleden
Corr; amandelschaafsel.
amc
12 jaar geleden
Oh ja, je hebt in totaal 1/8 l. slagroom en 1/4 l. slagroom nodig.
amc
12 jaar geleden
http://www.weethetsnel.nl/instructie/557-Hoe-kan-ik-taarten-horizontaal-doorsnijden-om-deze-te-vullen Hier kan je zien hoe je hem doorsnijdt.
alle antwoorden met video vind je hier