Zelf frikandellen maken
will_s heeft dit recept op 31 augustus 2010 toegevoegd. Dit recept is 4.270 keer bekeken, aan 66 persoonlijke kookboeken toegevoegd en staat in 1 kookgroep.
Erg lekker !
Zorg wel dat je er stevige rolletjes van maakt.

Bereidingstijd:10-20 minutenKookworkshops agenda
In het Smulweb Kookcollege in Amersfoort:
18 november workshop zes gangen kerstdiner
7 december workshop zes gangen kerstdiner
19 december workshop zes gangen kerstdiner
21 december workshop zes gangen kerstdiner
Ingrediënten voor 4 personen
500 gr runder- of kalfsgehakt, zeer fijn gemalen
1 tl zout
beetje citroenpeper
beetje piment
beetje nootmuskaat
beetje uienpoeder
70 ml slagroom.

Voorbereiding
Doe alle gerechten in de keukenmachine op hoge snelheid.
Je krijgt nu een fijn vleesdeeg, oftewel cutteren genaamd.
Proef even of het genoeg gekruid is.

Draai daarna de frikandellen.
Leg ze meteen in heet water .
Ongeveer 10 min.
Haal ze uit het water en laat ze goed drogen.

Bereidingswijze
Frituur ze op 180 graden voor ongeveer 5 min.

Bron
Kok Andy

www.smulweb

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry voor het stukje smulweb .....t/m 21 december workshop zes gangen kerstdiner, is meegekopieerd, weet alleen niet hoe dat komt. (bovendien, frikandellen op je kerstmenu?..)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha... waar ik woon doen ze niet aan frikandellen... ik zou dus echt geen enkel bezwaar hebben tegen een frikandel (speciaal) op mijn kerstbord! En dan maar gelijk een kroket en hamkaas souffle erbij... Lekker! Ik ga zeker jouw gevonden recept uitproberen... dit weekend nog! Bedankt. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je authentieke frikandellen hebben, dan moet je het runder- of kalfsgehakt vervangen door slachtafval. (Verkrijgbaar bij het slechtere slachthuis.) +
jc54
13 jaar geleden
Nee, November, geen slachtafval, alleen goed gekeurd vlees.

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op onderstaande link vind je de ingrediënten. Alleen de hoeveelheden staan er niet bij. Hoe je ze ook maakt, de lekkerste frikandel is en blijft de goudfrikandel van van Lieshout.
13 jaar geleden
96 recepten met frikadellen op de onderstaande site hier vind je wel iets bij die je lekker vind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frikandellen.

1 pond gehakt
half fijn gesneden ui
1 teentje geperste knoflook
2 gekookte aardappelen
1 ei
1 theelepel peper
zout
nootmuskaat
olie voor frituren

Bereidingswijze voor Frikandellen
De ui, knoflook, aardappelen en het ei door het gehakt goed mengen. Naar smaak peper, zout en nootmuskaat toevoegen. Daarna vormen we er platte koekjes van het gehakt. in ruim olie de platte frikandellen bakken tot ze gaar en bruin zijn.
Als voorgerecht serveren of als bijgerecht bij rijst.
Kan ook voor 's avonds als snack.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ingrediënten voor zelfgemaakte frikandellen
2 sneetjes bruinbrood
2 uien
600 gr half om half gehakt
1 ei
zout
versgemalen zwarte peper
paprikapoeder
50 gr plantaardige olie

Bereiding
Bruinbrood in weinig koud water weken. De uien pellen en snipperen. Het gehakt mengen met het goed uitgeknepen bruinbrood en de uisnippers. Het ei erdoor mengen met het zout en peper. Op smaak brengen met paprikapoeder. Met natte handen frikadellen vormen. De olie verhitten en de frikadellen rondom bruin bakken.
Serveertips:
Lekker bij de borrel of met patat-frites en salade.