Weet iemand het recept voor Joegoslavische 'flensjes'?

Er was natuurlijk een Joegoslavische naam voor, maar het waren dunne pannekoekjes, opgerold met een vulling waarin slagroom en kwark zat. Ik wil ze graag maken maar heb geen idee wat de andere ingredienten zouden moeten zijn.
(Voor de pannekoekjes weet ik wel het recept).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.4K

Het beste antwoord

Bij mijn weten komen Palacsinta uit de Hongaarse keuken. Ik heb op internet een recept gevonden voor een kwark vulling:

http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=183932

Turós Palacsinta (Hongaarse kwarkpannekoekjes)

Ingrediënten
pannekoeken

Bereiden
Een beslag kloppen van 150 gr bloem, 1 ei , 1 eierdooier, 31/2 dl melk, wat zout en hiervan in olie krokante, dunne pannekoekjes bakken. Voor de vulling 50 gr rozijnen in 1 dl mellk 10 min. koken. Een bakje kwark a 250 gr mengen met 3 el slagroom, 2 eierdooiers, 1 bekertje Bulgaarse /Griekse yoghurt, geraspte schil van 1 citroen, 30 gr suiker, de uitgelekte rozijnen en de stijfgeklopte eiwitten.De pannekoeken hiermee bestrijken, oprollen en in een ovenschaal leggen. De rozijnenmelk erover gieten en 20 min. in een hete oven 200 C schuiven. Dik met poedersuiker bestrooid serveren.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het recept wat ik graag wil heeft geen rozijnen. Volgens mij zit er kwark, slagroom, citroen (sap of geschaafd) in. Eiwit kan ik me ook niet herinneren. Ik denk dat je eiwitten bedoelt ipv eierdooiers?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt het dichtst bij wat ik me herinner, alleen voor mij is het nog steeds Joegoslavisch ook al bestaat dat land niet meer...
dion
2 maanden geleden
en twee eetlepels lara toevoegen aan het ijs

Andere antwoorden (3)

Op SMULWEB vind je echt alles.

Flensjes (Palacinka in het joegoslavisch)

Bereidingstijd:20-30 minuten Gang:NagerechtKeuken:Joegoslavische keukenSmaak:ZoetTechniek:BakkenSoort gerecht:NagerechtUit eigen keuken:Nee (i)Ingrediënten voor 4 personen
FLENSJES:150 gram zelfrijzendbakmeel,5 dl melk,2 eieren,olie.
VULLING:Poedersuiker,5 a 6 eetlepels Vanille ijs,250 gram kwark.

Hulpmiddelen
1of 2 grote koekenpan(nen),1 beslagkom,mixer,1 groot bord.

Voorbereiding
Tip:Alleen bij het eerste flensje olie in de koekenpan doen,doordat er olie in het beslag zit is het verder niet nodig later nog meer olie toe te voegen.

Bereidingswijze
Mix de melk door het bakmeel,voeg de eieren toe en een eetlepel olie.Per flensje 1 juslepel beslag in koeken pan en bakken maar(laag pitje en geduldig)

Serveertips
Strooi op elk flensje een beetje poedersuiker,Meng het ij en de kwark en verdeel dit over de flensjes.Het wordt al gauw zoet,dus wees zuinig met het poedersuiker.
Rol het geheel op en klaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt palacinka, neem ik aan?
Je kunt gewoon pannenkoeken bakken ( flensjes: bloem, eieren, melk en een tipje zout. Klontvrij roeren en bakken in een beetje boter). Je kunt ze koud eten.
De vulling: ik neem een bekertje zure room en dan de rasp van één ( biologische of goed geboende gewone) citroen erdoor. Zelf eet ik ze zonder suiker. Pannekoekje op bord leggen, klodder room erop, oprollen of opvouwen.
Doodsimpel.
Ik heb ze in het vroegere Joegoslavië ook gegeten met hazelnootpasta.
Dan moet je wel de hazelnootpasta van de biowinkel hebben, dat is alleen maar hazelnoot en verder niks. Schandalig lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En laat je dat mengsel dan eerst bevriezen? Want de vulling waar ik het recept van wil was altijd half bevroren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik heb ze altijd gekoeld gegeten. Maar in Nederland krijg je ze in restaurants vaak met een bolletje vanille-ijs.
Persoonlijk hoeft dat voor mij niet, ik eet ze gewoon als koude pannekoek met zure room/citroenrasp. Gewoon een keertje proberen!
Ik weet niet of je zure room goed kunt invriezen. Anders zou ik inderdaad volle (!!) kwark kiezen, wel naturel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan hier helemaal geen kwark kopen maar wel zure room dus dat is een goeie vervanger voor kwark. Maar er zaten veel meer ingredienten in van wat ik me herinner. Zoals:
kwark (nu dus zure room)
slagroom
suiker
citroensap of -schaafsel
en sommige antwoorden zeggen geklopt eiwit en daar twijfel ik aan. Maar toch bedankt voor je antwoord!
Dit is de Palacinka.

Ik neem het ook altijd bij de Yoegoslaaf, heerlijk!

Zoals ik ze maak lijken ze er erg op en het is heel simpel;

Bak dunne pannenkoekjes en vul ze met;

Zet een bakje vanillekwark een paar uur in de vriezer of doe het de dag ervoor. Zet een klein uurtje voor je het gerecht maakt uit de vriezer anders is hij misschien te hard.
Doe op elk flensje (evtl. even opwarmen in de magnetron)
twee scheppen bevroren kwark en klap het flensje dicht.
Poedersuiker erop en klaar.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit klinkt niet als het flensje wat ik me herinner. Er zaten veel meer ingredienten in.