Kan ik van bladerdeeg ook croissantjes maken?

Ik wil morgenvroeg graag zelf croissantjes maken maar ben alleen vergeten zo'n blikje deeg mee te nemen in de supermarkt. Wel heb ik nog 4 plakjes bladerdeeg in de diepvries liggen. Als ik die nu door de helft snij en oprol, krijg ik dan hetzelfde effect?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
34.3K

Het beste antwoord

Ja, van bladerdeeg kun je prima 8 mini-croissantjes maken. Eventueel nog wat ui, olijven, boter en wat peterselie toevoegen, en smullen maar. Smelt de boter in een koekenpan en bak de gesnipperde ui goudbruin. Neem de pan van het vuur en roer de in plakjes gesneden olijven, gehakte peterselie, zout en versgemalen zwarte peper erdoor. Laat het mengsel afkoelen.
Snij elk plakje bladerdeeg diagonaal in tweeën. Schep wat van het uienmengsel op de basis van elk driehoekje en rol het met de vulling naar de punt toe op. Buig de uiteinden om een croissantvorm te krijgen. Leg de croissants op een licht ingevette bakplaat en leg ze ongeveer 30 minuten in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 200°C (hetelucht 180°C). Bestrijk elke croissant met wat losgeklopt ei en bak ze in 20 minuten goudbruin.

Smakelijk eten!

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier heb je de link:

http://www.jannekes.nl/bladerdeeg/minicroissants%20van%20bladerdeeg.htm

Toegevoegd na 5 minuten:
Ook zonder extra toevoegingen kun je er 8 lekkere mini-croissantjes van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het zal iets anders smaken, maar je krijgt wel iets eetbaars hoor.
misschien beter niet oprollen maar gewoon dubbelvouwen, eventueel wat kaas/ham erin zoals in de link
anneliez
12 jaar geleden
dat kan heel goed.
ze worden wel '' dikker' en het is niet echt precies hetzelfde als croissantjes
maar een prima alternatief.
misschien een plakje kaas oid ertussen doen ,wordt het helemaal smakelijk let ook op de oventijd, ietsjes langer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk niet. Bladerdeeg is alleen maar bloem met boter, terwijl er in croissantdeeg ook nog melk en suiker en gist wordt verwerkt. Uiterlijk lijkt het wel op elkaar, maar het is eigenlijk een heel ander product.

Je kunt wel van bladerdeeg een VORM maken die op croissants lijkt, maar de smaak zal echt anders -hoewel zeker niet vies- zijn. Smaakt beter als je ze al voor het bakken vult maarja, dan zijn het eigenlijk niet echt croissantjes meer.

Toegevoegd na 3 minuten:
(Als je bloem, (room)boter, eieren, (droge)gist, wat melk en suiker in huis hebt, kun je natuurlijk ook morgenochtend nog ECHTE croissantjes bakken. Nu zo snel mogelijk het deeg voorbereiden en in de koelkast zetten, morgen afmaken. Wel op tijd de wekker zetten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij bladerdeeg krijg je nooit echte croissantjes, bladerdeeg is een heel ander deeg. Het is vast lekker met wat kaas en misschien wat kruiden maar croissantjes krijg je er niet van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van oorsprong werd de croissant zelfs uit bladerdeeg gemaakt. Het is door de Weense bakkers in het leven geroepen als luxe broodje in referentie aan de halve maan in de Turkse vlag. Eén uitleg hieraan wordt gegeven in het feit dat de Turken uit Wenen verdreven werden en dit zodoende gevierd werd en de andere uitleg is dat de halve maan croissant aan de legerleiding in een bepaalde streek gestuurd werd, zodat men dan op de hoogte was waar de turken zich bevonden.
Nog steeds worden veel croissants uit roomboterbladerdeeg bereid en ze zijn heerlijk!
Je kunt het eenvoudigst de plakjes aan elkaar plakken en zorgen dat je geen naden hebt,tot je een lange rij deeg hebt liggen en deze dan in iets langwerpige rechthoeken te snijden. Als je nu elke rechthoek diagonaal doorsnijd dan heb je exact de vorm van de croissants uit de blikjes.
amc