heeft iemand ervaring met zelf desem brood maken?

Ik eet desem brood, en nu zou ik het ook wel zelf willen maken. Nu heb ik op internet veel gelezen over een desemstarter maken, maar er zijn allemaal verschillende recepten van. Is er dus iemand die hier ervaring mee heeft, en dus ook een recept voor de desemstarter

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Ik heb het een tijdje zelf gemaakt en deed het als volgt;

Neem een kom en doe hierin 3 eetl. volkoren tarwe- of speltmeel. Roer er dan zoveel lauw water bij tot je een dik papje hebt verkregen. Dek de kom af en zet hem in de zon of bij de kachel, in elk geval op een warm plekje waar het niet onder kamertemperatuur wordt. Roer 's avonds het papje goed door en dek weer af. herhaal het roeren en afdekken elke ochtend en elke avond, gedurende nog 2 dagen. De desem gaat nu zurig ruiken en er komen wat bubbeltjes. Doe op de ochtend van de 4 de dag 3 eetl. meel en 3 eetl. water erbij en roer weer goed door. Ga nu nog 2 dagen door met 's ochtends en 's avonds met doorroeren en afdekken, waarbij je 's ochtend meel en water toevoegt. De zevende dag is het desem klaar om er brood mee te bakken.
Als je dit regelmatig wilt doen, dan kan je steeds wat desem achterhouden waarmee je weer een desem begint te maken, door er weer 3 dagen lang 's ochtends 3 eetl. meel en 3 eetl. water door te roeren en elke ochtend en avond goed door te roeren en weer af te dekken.
Wel altijd lauw water toevoegen! Als je dus door wilt gaan hiermee, herhaal je het hele ritueel dus eigenlijk vanaf de vierde dag.

Wil je het in de broodmachine bakken, dan raad ik aan om geen speltmeel te gebruiken aangezien dit geen gluten bevat en door de gluten rijst het deeg juist. Voor een broodbakmachine is de rijstijd te kort om goed te laten rijzen. Neem voor de BBM ; 500 gr. molenmeel, 200 gr. zuurdesem,250 ml. water,1 theel. zuiveringszout, beetje roomboter of 2 eetl. olijfolie.

Neem eerst de goed afgewogen hoeveelheid desem, het water en de helft van het meel. meng tot een dik papje en giet in het broodbakblik. Daarbovenop de rest van het meel, het zout en de vetstof. Kies op de machine 'French' en kies er nog 1 uur bij. French is al 6 uur en met een uurtje extra heeft het deeg nog wat extra tijd om te rijzen.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

http://www.hitbitz.com/zuurdesem.htm

Op deze site staat uitgebreide uitleg en ook een recept.