Moet je van die siliconen bakvormen ook invetten als je die gaat gebruiken?

Ik heb van die siliconen bakvormen gekocht, maar ik vind nergens uitleg hierover! Moet je die invetten bij gebruik, mag je die gewoon afwassen? Als iemand hier ervaring mee heeft en mij vooruit kan helpen zou ik hier heel blij mee zijn!!
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
21.4K

Antwoorden (6)

Je hoeft ze niet in te vetten voor gebruik.
Na gebruik kun je ze gewoon met de hand afwassen.

Toegevoegd na 57 seconden:
Let er wel op dat de baktijd iets korter kan zijn in vergelijking met een 'ouderwetse' metalen bakvorm.
Dit merkte ik zelf tenminste met cake bakken.
Ritsuka
12 jaar geleden
liveisgreat
7 jaar geleden
de mijne moeten ingevet worden, het bakt aan...
Je kunt die gewoon lichtjes invetten en deze kunnen gewoon in de afwas mee, ik heb die zelfs al een paar keer in de wasmachine gedaan en dat gaat goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedoel je de vaatwasser ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oeps, ja inderdaad de afwasmachine :) /vaatwasser
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wasmachine zal ook best lukken hoor, maar lijkt me wat omslachtig :lol:
Op zich hoef je ze niet in te vetten want het bakproduct hecht door de silicone niet aan de vorm.
Echter weet ik uit ervaring dat hoe ouder de vorm word hoe minder het bakproduct wil loslaten.
Dus op een gegeven moment is een beetje invetten wel nodig. Gebruik dan gewoon wat zonnebloemolie op een stukje keukenrol.
Het mag gewoon in de vaatwasser. Je kan de vorm zowel in de oven als vriezer doen voor bv. ijstaarten enz. Niet lager dan -40 celcius!
Ze mogen ook in de magnetron. In de oven niet heter dan 280 celcius! De baktijd altijd 25% korter instellen want het is sneller gaar in zo`n bakvorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze uitleg heb ik van Internet gehaald

Gebruiksaanwijzing Silicone bakvormen.
Voor het eerste gebruik:
Was met zeep in heet water, spoel af en droog grondig.
Smeer de vorm in met wat olie.

Gebruik in oven en magnetron:
1) Zet de vorm op het rooster op de aanrecht.
2) Schenk het mengsel in de vorm.
3) Plaats het rooster met vorm in de voorverwarmde oven. De vorm is geschikt tot +280c
4) Let op stel de baktijd +/- 25% korter in, met onze bakvormen duurt het bakken korter!
5) Haal de vorm op het rooster uit de oven.
6) Wacht 5-10 minuten ( Afkoeltijd kan naar grote en inhoud verschillen) laat het product afkoelen
in de vorm.
7) Verwijder de inhoud met een voorzichtige beweging uit de vorm.

Gebruik in de koelkast of vriezer:
1) Zet de vorm eventueel op een rooster of plaat.
2) Schenk het mengsel in de vorm.
3) Plaats de vorm op het rooster in de vriezer of koelkast. De vorm is geschikt tot –40c.
4) Na invriezing of afkoeling zet de vorm op een bord en verwijder met een voorzichtige beweging
de inhoud uit de vorm.
5) De vorm kan vanuit de vriezer direct gebruikt worden in de oven of magnetron.

Zelf smeer siliconen bakvormen nooit in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze bakvormen zijn er voor gemaakt om niet ingevet te worden.
Als je er niet zeker van bent, kun je deze heel ligt invetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel, als je echt heel graag wilt, maar het hoeft niet.
Gewoon de vorm voor het vullen omspoelen met koud water is voldoende ; dan blijft er niks kleven.
Het enige waar je mee moet oppassen is invetter in een spuitbus.

Ik weet niet meer precies waarom (ik gebruik ze al ZO lang dat invetten niet eens meer in me opkomt), maar dat je het niet mag gebruiken is me in mijn Tupperware-tijd aardig ingehamerd. Ik meen me te herinneren dat er daardoor ook ' invetsel' (en dat is geen gewone olie maar ik meen ook was) aan de binnenkant van de bakvorm komt die erg (te) heet wordt, en kleine gaatjes in de vorm kan branden. Dan wordt het een vergietje....

Ook het niet in de vorm snijden met een mes of prikken met een stalen prikker in de cake spreekt aardig voor zich. Het blijft een zacht materiaal.

Maar normaal gesproken dus : NIET invetten, zeker niet met bakspray, gewoon omspoelen met koud water, en je vormen blijven uitstekend anti-aanbak. Een minimale ' gebruiksaanwijzing; maar wel een belangrijke ; dat is eigenlijk nét die kleine meerwaarde van Tupperware, maar de info geeft ook goedkope 'neppers' een langer leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
7 jaar geleden
is dat zo? water indoen en het bakt net aan? Ik heb vandaag gevloekt op gebak dat niet uit de vorm geraakte (vorm van Ikea) dus voortaan vet ik wél in... misschien zijn die van Tupperware veel beter....