Hoe maak je lasagne van bladerdeeg?

Welk recept hoort hierbij en is gemakkelijk te maken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.4K

Het beste antwoord

Je kunt geen lasagne van bladerdeeg maken. Het kán natuurlijk wel, maar het is niet lekker.
Bladerdeeg moet je bakken omdat het moet rijzen en daardoor ook luchtig en knapperig wordt. Dit lukt je niet als je er natte ingrediënten oplegt. Het wordt dan klef en vet. Voor lasagne moet je dus pastadeeg hebben. Dit moet gekookt worden en het raakt gaar door de natte ingrediënten. Bladerdeeg zou je alleen kunnen gebruiken om de lasagne van een knapperig deksel te voorzien.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! Lasagnebladen MOETEN vocht opnemen, bladerdeeg moet juist niet te vochtig worden en dat wordt het zeker als je er nog een laagje overheen doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Szoveeltig: Onzin, de tussenlaagjes worden gore kledderzooi en veel te vet, want bladerdeeg bevat veel boter. Je kunt heel prima bladerdeegflapjes met hartig maken, en hartige taart lukt ook prima, maar dan heb je veel 'buitenkant', zodat het lekker knapperig wordt. Bij lasagne wordt alleen de bovenlaag knapperig. Amc heeft helemaal gelijk.
amc
12 jaar geleden
stippel en Pelle; Jullie hebben beiden het juiste inzicht.
Bladerdeeg kan wel 'nat' gevuld worden zodat de buitenkant kan rijzen en knapperig worden. Dat is het effect van bladerdeeg, dat nu eenmaal uit VEEl boter bestaat.

Andere antwoorden (3)

Volgens mij gewoon op dezelfde manier als met pastadeeg. Het zal waarschijnlijk wel iets korter in de oven moeten, misschien is het handig om de ingrediënten alvast te bakken of koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb iets voor je gevonden:

Nagerecht Bladerdeeglasagne

Snij 4 plakjes bladerdeeg of filodeeg in 8 langwerpige stukken en bestrooi ze met poedersuiker. Verhit de oven voor op 200ºC en bak de deegplakjes op een stuk bakpapier in 5 minuten goudbruin en knapperig. Rasp de schil van 1 citroen en roer dit door 1/2 bakje mascarpone en 1/2 bekertje crème fraîche (à 175 ml). Snij een banaan in heel dunne plakjes en besprenkel deze met citroensap. Stamp 1 el venkelzaad fijn met wat suiker in een vijzel. Bestrijk de bladerdeegplakjes met de citroenmascarponecrème en strooi daar wat venkelsuiker overheen. Beleg de helft van de plakjes bladerdeeg met de helft van de plakjes banaan, leg daar de overgebleven plakjes bladerdeeg op en de rest van de banaan. Bestrooi het tot slot nog met een beetje venkelsuiker.

Bereidingstijd: ca. 15 minuten.

Toegevoegd na 57 seconden:
http://www.artsenauto.nl/lifestyle/etendrinken/gerechten/Pages/Bladerdeeglasagne.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Dit is een fantasienaam gegeven aan een soort 'tompoes'.
Het is in elk geval GEEN lasagne. Je kunt bladerdeegplakken nu eenmaal niet stapelen tussen natte ingrediënten en dat is lasagne.
Daar hoort niet echt 'een recept bij'.

Bladerdeeg is een variatie op brooddeeg die helemaal gaar moet zijn (en dan luchtig en knapperig wordt). Lasagne wordt gemaakt met pastavellen ; een totaal ander soort deeg die alleen gekookt hoeft te worden. Je kunt lasagnevellen dus NIET vervangen door bladerdeeg en vice versa.

Natuurlijk kun je wel een 'laagjesgerecht' naar keuze maken met bladerdeeg (en alles met laagjes mag je lasagna noemen, zoet of hartig), maar ga dan wel bakken en niet koken, want dat is ECHT niet lekker ; op de een of andere manier blijft het min of meer rauw en smakeloos.

Je kunt het deeg en de overige vulling als één laag bakken en daarna snijden en stapelen, of het deeg tevoren bakken, dan de vulling ertussen verwerken en samen weer opwarmen of bakken (indien nodig); dat hangt sterk van de vulling af.