Biscuitdeeg is een luchtig, droog deeg dat bestaat uit eieren, suiker en bloem. Soms wordt er gesmolten boter aan toegevoegd, waardoor het deeg uit dezelfde bestanddelen als cakedeeg bestaat, dat echter minder luchtig is. zelfs al zou de cake met stijfgeklopt eiwit gemaakt worden. Omdat eieren een hoofdbestanddeel van het deeg uitmaken en ook, omdat ze zeer luchtig geklopt moeten worden voor biscuitdeeg, zijn verse eieren nodig. Dit is voor cake niet zó belangrijk.

Voor biscuitdeeg wordt met name door de Franse koks graag poedersuiker gebruikt, normaliter wordt basterdsuiker gebruikt en voor cakedeeg volstaat ook kristalsuiker ( of basterdsuiker) .
Voor biscuitdeeg wordt bij voorkeur de fijnere patentbloem gebruikt en vaak nog een deel door maizena vervangen, voor cake volstaat tarwebloem.

Biscuitdeeg moet dus veel luchtiger zijn dan cakedeeg en wordt zelfs vaak 'warm' bereid, door de kom met eieren en suiker in een verwarmde kom zolang te kloppen tot ze zo dik zijn dat de massa als een lint van de lepel valt. De massa mag alleen langzaam gelijk vloeien. De gezeefde bloem wordt er luchtig doorheen gemengd en het deeg wordt in een matig warme oven gebakken van 150 graden C. Door deze warme bereiding zakt het deeg ook niet uit
maar vraagt wel wat meer tijd dan de koude bereiding, waarin eieren en suiker dik geklopt worden en met stijfgeklopt eiwit, gezeefde bloem em ietsje zout er luchtig doorheen gemengd worden. Dit deeg zakt wel iets uit en wordt direct gebakken.

Cakedeeg luistert niet zo nauw. Ook hier begin je met suiker en zachte boter zacht en cremig te kloppen en er dan stuk voor stuk steeds een ei bij te mengen die steeds volledig opgenomen moeten zijn. Tot slot wordt er gezeefde bloem door geroerd en wordt in een warmere oven van ca. 175 graden C. gebakken.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Boter. Biscuitbeslag bevat geen boter, cakebeslag wel.
bamibal
12 jaar geleden
Biscuitdeeg bevat geen boter maar soms wordt er 25 gr boter per ei gebruikt, het heeft dan wel dezelfde bestanddelen als cakedeeg maar veel minder luchtig.
Biscuitdeeg maakt gebruik van geklopt eiwit.
Je hebt echt verse eieren nodig omdat ze goed geklopt moeten kunnen worden.
Je kunt kristalsuiker gebruiken (net als cake) maar vaak wordt de voorkeur aan poedersuiker gegeven.
Soms wordt de helft van het bloem vervangen door zetmeel.

http://www.dbnl.org/tekst/groo068rece01_01/groo068rece01_01_0048.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cakedeeg heeft een kleiner/fijner/zuiverder soort bloem erin. biscuitdeeg heeft een hardere korrel en natuurlijk een andere samenstelling waardoor het een compleet ander product wordt