Hoe maak ik een makkelijke, smaakvolle saus?

Vandaag had ik een saus voor over mijn pasta gemaakt met melk, maizena, uitgeperst teentje knoflook, zout en Italiaanse kruiden.
Maar ik vond de saus erg smaakloos.

Wat kan ik de volgende keer anders doen om een heerlijke, smaakvolle saus op tafel te zetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
17.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke schep pesto er door ; heerlijke saus. Slagroom, kookroom, melk, wat voor basis je gebruikt maakt niet zo veel uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Antwoorden (18)

De boursin cusine is een erg lekkere saus. En hij is kant en klaar.

Toegevoegd na 59 seconden:
O en creme fraîse met een boulionblokje is ook erg lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen melk en maizena gebruiken, maar kookroom. Wat ook lekker is, is boursin. Dan heb je alles in één. Knoflook, kruiden en roomkaas. Lekker hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik zo weinig mogelijk maïzena, daar wordt een sausje nogal laf van qua smaak. In plaats daarvan kun je bijvoorbeeld kaas gebruiken om de saus te binden. Daarmee zal de kwaliteit van de saus met sprongen omhoog gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een saus maken begint bij ; klont boter in de steelpan,
uit laten bruisen, e.v.t gesnippert uitje, eetlepel bloem erbij, roeren en laten garen, dan de bouillon erbij zodat er
een papje ontstaat. Met deze basissaus kun je verder
alle sausen naar believen maken, b.v. met champignons,
stukjes vlees, knoflook, roomkaas, asperges,enz.enz. De bouillon kun je van een blokje maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over een pasta doe ik de volgende saus.

Uitje bakken , paprika erdoor,
gehakt erdoor met wat peper en zout ,bruin bakken...daarna eventueel blokjes aubergine erbij, (eventueel basilicum) tomatenpuree erbij.
Lekker doorroeren en een half uurtje sudderen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe er wat extra kruiden bij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teentje knoflook in pan
evt. blokjes kipfilet toevoegen
kookroom of slagroom toevoegen
scheutje marsalla wijn
peterselie

of kipfilet vervangen door zalm

lekker bij tagliatelle
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er ook nog 2 blikjes tomatenpuree bij doet en cayennepeper is het vast een stuk lekkerder en minder flauw en smakeloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je van gorgonzola houdt,dat is een italiaanse kaas is dit een snel recept,bodem melk in de pan en een pakje gorgonzola van 200gram er in laten smelten,zout naar smaak toevoegen en de gekookte pasta er door roeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pasta saus.

Ingrediënten

1 pak/blik neutrale tomatensaus, olijfolie, 1 a 2 teentjes knoflook, verse of gedroogde Italiaanse kruiden, maggi/zeezout, 1 a 2 th.l sambal of verse/gedroogde pepers, aantal schepjes suiker, paprikapoeder en een scheut rode wijnazijn.

Hulpmiddelen

Steelpan met deksel tegen spatten, pollepel, mes.

Voorbereiding

Knoflooktenen en eventuele verse peper snipperen met mes, eventuele verse kruiden snijden of knippen.

Bereidingswijze

Olijfolie in steelpan verwarmen gesnipperde knoflook en pepers fruiten. Dan tomatensaus toevoegen, kruiden en suiker naar smaak toevoegen en tot slot een flinke scheut rode wijnazijn. Als de smaak wat te pittig uitvalt dan kun je er wat suiker bij doen of een scheut melk/creme fraiche.

Toegevoegd na 52 seconden:
http://www.smulweb.nl/recepten/1152225/Pasta-saus

Toegevoegd na 38 minuten:
Deze saus komt bij ons al sinds jaren regelmatig op tafel, dus je wilt dan ook wel eens wat anders.

350 gram rundergehakt
1 of 2 grote uien
500 gram broccoli
1 blik tomaten
paar teentjes knoflook
zout, peper en pizzakruiden
paar eetlepels slagroom
slaolie

Snipper de ui en de knoflook, snij de broccoli in stukjes en was ze. (U weet dat de stelen van broccoli, in dunne plakjes gesneden, zonder meer te gebruiken zijn?) Verhit wat olie in een braadpan, voeg het gehakt toe, maak het los (gewoon in hakken) en bak het tot het een grijzige massa is. Voeg de ui, knoflook en broccoli toe, paar minuten meebakken. Draai het blik tomaten open, snij de tomaten enigszins fijn (gewoon met een mesje hakken, dus). Voeg de slagroom, zout en peper toe, en laat de zaak een minuut of 15 pruttelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn lievelingspastasaus zit in:

Penne met geroosterde groenten en rode pesto-mascarponesaus

1 courgette
1 aubergine
1 rode paprika
1 rode ui
bakje cherry-trostomaatjes
bakje basilicum
400 g penne
bakje mascarpone
potje rode pesto

Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius.

Snijd de courgette, aubergine, rode ui en paprika in grove stukken en leg ze op een ingevette bakplaat. Bestrooi ze met zout en peper en Italiaanse kruiden en druppel er nog wat olijfolie op. Zet de bakplaat in het midden van de oven en bak de groenten ca. 30 minuten. Af en toe even omscheppen.

Halveer de tomaatjes en schep ze door de groenten op de bakplaat. Laat nog ca. 10 minuten meebakken.

Kook ondertussen in een andere pan de pasta beetgaar en bewaar bij het afgieten een paar eetlepels van het kookvocht. Doe de mascarpone in een kom en roer hier de pesto en het kookvocht door.

Meng het mascarponemengsel met de groenten door de pasta en schep er dan de pijnboompitjes en de reepjes basilicum voorzichtig doorheen.

Bestrooi eventueel nog met geraspte (Parmezaanse) kaas.

De geroosterde groenten en basilicum geven de saus nog extra veel smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meestal als ik een lekkere saus of iets anders wil klaarmaken zoek ik op www.libelle-lekker.be naar leuke receptjes ...het is een gemakkelijke website met al de info die je nodig hebt .een andere oplossing is om misschien eens bij je mama of een ander familielid langs te gaan, zij hebben meestal ook nog heel goede receptjes ergens in hun kast liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een sausje met pit en smaak;

Verhit olie in een pan en fruit hierin 1 gesnipperd uitje, 1 teentje uitgeperste knoflook en wat fijngehakte peterselie ong. 3 min. zachtjes. Voeg een pak gezeefde tomaten toe
en laat alles op hoog vuur ca. 5 min. inkoken.
Roer er nu 1½ dl. Appelsientje met vruchtvlees door en laat nog 5 min. doorkoken.
Breng de saus op smaak met zout en suiker.
amc
12 jaar geleden
heel snel en toch lekker: 1 courgette in stukjes en kant en klare hamreepjes in een koekenpan aanbraden (als je dit rustig doet hoeft er geen boter bij dus ook nog lekker slank) dan flink peper uit de molen erbij en een flesje kookroom erdoor (light voor de lijn). klaar is je saus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor pasta vind ik de volgende basissaus erg lekker:
fruit een paar uitgeperste tenen knoflook samen met in stukjes gesneden ansjovis in de olie die met de vis meekomt.
voeg een blik of pak tomaten in stukjes toe, en laat zachtjes pruttelen.
hoe langer het pruttelt, hoe lekkerder de saus.
zo nodig af en toe wat water bijvoegen.
12 jaar geleden
asperge-champignonsaus met saffraan!
een hemelse pasta saus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en van knoflook afblijven...
http://www.relfe.com/health_benefits_of_garlic.html
Uitje fruiten met hamblokjes

Teentje knoflook erbij en wat pepervlokjes / sambal (Mespuntje)

Mascarpone in de pan laten smelten, en een half bekertje room toevoegen. Op smaak brengen met wat peper.

Voor meer opties, zie ook: http://www.cookseasonal.com/search/pasta
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn honderden pastarecepten. Maar gelukkig zijn ze vaak erg eenvoudig en kan je makkelijk improviseren als je het een paar keer geprobeerd hebt. Standaard is een saus op basis van tomaat, maar op basis van room is inderdaad ook erg lekker. Belangrijk is dat je goede ingredienten gebruikt en goed kruidt tot het op smaak is. Een leuke variant is om een pasta te maken die je in de oven zet. Erg makkelijk en lekker!

Penne al forno met geitenkaas en broccoli

400 gr penne
400 gr broccoli
150 gr zachte geitenkaas
125 ml slagroom
150 gr harde (geiten)kaas
klein handje verse of 2 tl gedroogde basilicum
versgemalen zwarte peper en zeezout

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 200 graden.

Kook de penne volgens de aanwijzingen op de verpakking al dente. Snijd de broccoli in roosjes en kook ze in water in enkele minuten beetgaar. Snijd de zachte geitenkaas in stukjes. Meng de pasta met de broccoli, geitenkaas en slagroom. Breng op smaak met versgemalen peper en zout. Vul een ingevette ovenschaal met de pasta en strooi hier geraspte (geiten)kaas over. Zet 25 minuten in de oven.

Voor het recept, zie: http://www.kruidenthuis.nl/recepten/show/95/Penne%20al%20forno%20met%20geitenkaas%20en%20broccoli/