Hoe maak je harde/zachte broodjes?

Ik gebruik altijd gewoon een broodmix uit de winkel en bak daar een brood (of nu dus broodjes van).
Wat moet je doen om zachte broodjes te krijgen, zoals de puntjes bij de bakker? Bij mij wordt de bovenkant altijd hard...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een heteluchtoven.

Antwoorden (2)

Ik heb een recept voor zachte broodjes gevonden:

Zachte witte broodjes

500 gram tarwebloem
230 gram water, ± 40 °C
50 gram ei, losgeklopt
40 gram zachte ongezouten roomboter
30 gram suiker
25 gram melkpoeder (Elk)
10 gram zout
1 theelepel droge gist
Om te bestrijken/bestrooien
gesmolten roomboter of
1 ei losgeklopt met 1 eetlepel melk en
sesamzaadjes/maanzaad

Doe alle ingrediënten in de kom van bijvoorbeeld een KitchenAid of broodbakmachine. Kneed er in ongeveer 10 minuten een soepel deeg van. Overdoen in een ingevette kom.

1e rijs: 1 - 1 1/2 uur.

Verdeel dan met een deegsteker het deeg in 12 - 14 gelijke stukjes en maak er bolletjes van. Leg ze op een bakplaat.

2e rijs: ongeveer 1 uur.

Verwarm tijdens het laatste kwartier van de rijstijd de oven voor op 200 °C. Bestrijk voor 'boterbolletjes' de gerezen bolletjes met gesmolten roomboter, voor 'zadenbroodjes' bestrijken met losgeklopt ei/melkmengsel en bestrooien met sesamzaad of maanzaad.

In 12 - 15 minuten gaar en bruin bakken. Bestrijk de 'boterbolletjes' direct na het afbakken weer met gesmolten roomboter. Af laten koelen op een rooster.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben benieuwd of dit het gewenste resultaat oplevert, ik zoek zelf ook al een tijdje naar de manier om zachte puntjes/bolletjes te maken.
@Dounja: wil je het resultaat hier bekend maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard Adrie. Ik ga morgen weer een poging wagen.
Zachte witte lunchbolletjes;

Het geheim is volgens mij; 'melkpoeder'en extra stoom. Ik maak echt lekkere zachte bolletjes op de volgende manier;

500 gr. patentbloem,
230 gr. water, lauwwarm ca. 40 graden C.
1 medium ei (losgeklopt),
40 gr. zachte roomboter ongezouten,
30 gr. suiker,
25 gr. melkpoeder ( is te koop bij AH en heet 'ELK'),
10 gr. zout,
1 theel. droge gist.

Doe alles in een kom van een keukenmachine met deegfunctie of broodbakmache en kneed er een soepel deeg van in zo'n 10 min. Kan natuurlijk ook met de hand.
Doe het over in een ingevette kom, dek het af en laat 1-1½ uur voorrijzen.

Verdeel dan in stukken en vorm er bolletjes van. Leg ze op een ingevette bakplaat. Laat ze nu voor de tweede keer rijzen, ca. 1 uur.

Verwarm tijdens het laatste kwartier rijzen de oven vast voor en laat een bakblik op de bodem van de oven geplaatst meeverwarmen. Kook ook intussen 150 ml. water op het vuur of waterkoker.
Bestrijk de bolletjes nu met gesmolten roomboter voor 'boterbolletjes' of met losgeklopt ei met wat melk, voor een strooisel met maanzaad of sesam. Je krijgt overigens een margrietenbolletje door er licht met een appelpartjessnijder op te drukken.

Schuif de bakplaat in de oven en giet in de plaat onderin de oven het hete water. Let op de stoom is erg heet.

In 12-15min. zijn de bolletjes klaar. Bestrijk boterbolletjes direct na het bakken weer met gesmolten roomboter en laat ze afkoelen op een rooster.

Toegevoegd na 10 minuten:
De melkpoeder bij AH van 'Elk' staat in het schap bij de houdbare melk etc.en is magere melkpoeder. Heb je bij jou in de buurt een 'Jumbo' dan hebben ze daar volle melkpoeder. Ik heb alleen een AH helaas in mijn buurt, maar kom ik eens bij een Jumbo dan neem ik de volle altijd mee. De smaak is erg lekker in brood en heeft mijn voorkeur, maar dat is een kwestie van smaak. (^-^)

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik bak mijn bolletjes met hete lucht functie op 180 graden C.
Heb je geen hete lucht, dan is de temperatuur 200 graden C.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat water/stoom klinkt heel aannemelijk!