Waar smaken zwanen naar?

In de 17e eeuw had alleen Adel het alleenrecht om te jagen op zwanen.
Smaakt het naar kip, kalkoen, eend, of gans, of er tussen in?
Geen idee, wie kan me er iets meer over vertellen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat toevallig! Ik vroeg me dit zojuist ook af toen ik in het park liep en twee mooie grote zwanen zag lopen :)
Hoe zouden die smaken, dacht ik toen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of het smaakt naar zwaan! srry ;)

Het beste antwoord

Er is, zoals bij eend, verschil tussen tamme zwaan en wilde zwaan. Bij de jacht krijg je wilde zwanen met donker, gespierd vlees en wat meer een wildsmaak, zou je ze fokken of uit de stadsvijver halen, dan hebben ze blanker vlees en een mildere smaak, die inderdaad in de buurt van kalkoen, tamme eend of gans zou kunnen liggen. 'Een' gevogeltesmaak zal ik maar zeggen.

Wil je het zeker weten, dan zou je het moeten proeven. In Frankrijk en delen van (Zuid)Duitsland is het nog wel te krijgen.

Toegevoegd na 57 seconden:
Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/zwanen-eten.46695 en http://www.goeievraag.nl/vraag/slechts-aantal-mensen-nederland-zwanen.238621

Toegevoegd na 1 minuut:
(En 'tamme' in de eerste zin moet even tussen aanhalingsteken,s want echt tam krijg je een zwaan niet. Het zijn behoorlijk eigenwijze dieren. )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ en gevaarlijk als ze jongen hebben..ze vallen aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marion61; Hoeft niet, is een trucje op.
Maak je zo klein mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meest uitgebreide antwoord, maar toch nog geen duidelijke definitie, maar ik verwacht geen andere antwoorden.

Andere antwoorden (3)

Zwanenvlees smaakt, volgens kenners, naar kalkoen.

Toegevoegd na 54 seconden:
Polen schijnen er, volgens dit artikel, gek op te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stelalala; Lijkt me plausibel omdat gevogelte altijd schraal is , ik lees hier en daar ook wel dat het lijkt op kalfsvlees maar dat is een ietswat stollende smaak.
Anderen beweren weer dat het een leversmaak heeft, maar dat kan ook komen dat ze de lever mee gegaart hebben.
Eigenlijk hoop ik stiekem op een paar reacties die het zelf geproefd hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, kan ik me voorstellen! Ik hoop het ook en lees gewoon gezellig mee. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastig om te vergelijken als je nog nooit kalkoen hebt gegeten
Dat hangt sterk af van het voedsel wat ze tot zich nemen. Onze 'slootzwaan' zal voor wat betreft smaak tegenvallen.
Zwanenhouderijen fokken zwanen speciaal voor het vlees. De smaak daarvan lijkt een beetje op Kalkip......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwanenvlees smaakt naar zwaan.
Het vergelijken met andere vleessoorten (gevogelte)
is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ik dacht precies hetzelfde
bamibal
12 jaar geleden
"smaakt naar" is per definitie al een vergelijking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bamibal; Precies.
Heb eens kikkerbilletjes geprobeerd, was te vergelijken met kippenvlees alleen de structuur van de kikkerbil was fijner, maar de smaak was het zelfde.
Zonde van die kikkers, ben weer overgestapt op kip, ook al om de slachtmethode.