Kan je aardappelen en groente in 1 pan koken?

Voor een baby wil ik een hapje koken. Het is allemaal zo weinig dat het best in 1 pan zou passen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
45.8K

Het beste antwoord

Ja, natuurlijk, je moet alleen de kooktijden in de gaten houden. Aardappels kook je (als ze niet te groot en niet te klein zijn) in gemiddeld 20 minuten, en de meeste harde groentes ook (wortel, sperzieboontjes, bloemkool e.d.). Wil je er een bladgroente in meekoken, voeg die dan pas na een minuut of 10 toe (spinazie, andijvie).

Overigens kun je heel goed en snel babyprakjes in een schaaltje de magnetron maken ; aardappel en groente in stukjes, eventueel nog een stukje kipfilet of vis erbij (als je kindje al licht vlees mag), scheutje water, afdekken en een paar minuten (5-7, afhankelijk van hoeveelheid en grootte van de stukken) in de mag, en prakken of zeven maar.

Tenslotte is het makkelijkst om gewoon het eten voor de baby mee te koken met je eigen eten. Beetje er uit halen voor de baby, malen en klaar is kees. Je moet dan natuurlijk WEL zonder zout en scherpe kruiden koken, maar je hebt er geen extra werk aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verdorie, waarom heb ik er nooit aan gedacht om mijn eigen prakkie in 1 pan te koken. Goeie tip van die kooktijden, moet ik onthouden.
jodyenboyke
12 jaar geleden
Ik deed vroeger al om de 2 weken op zondag allerlei groentes met aardappels koken en vroor dan het dan in de bakjes voor ijsklontjes. Per 4 of 6 blokjes deed ik dan in een diepvriesbakje. Dan heb je altijd iets op voorraad als je eens iets eet wat de baby nog niet mag eten of te pittig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, de baby hebben we te logeren en voor onszelf heb ik soto gemaakt, niet echt geschikt voor een baby ;-) vond m'n pannen zo groot voor dat kleine beetje aardappelen en worteltjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ echt een uitgebreiden antwoord!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (6)

Ja hoor, dat gaat prima. Kun je er als het gaar is een soort stamppotje van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, de baby hebben we te logeren en voor onszelf heb ik soto gemaakt, niet echt geschikt voor een baby ;-) vond m'n pannen zo groot voor dat kleine beetje aardappelen en worteltjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel goed prakken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de staafmixer! Heb wel al eerder prakje gemaakt voor een baby, alleen nog nooit in 1 pannetje :):)
Natuurlijk kan dat. Doe er alleen nooit zout bij. Dit is funest omdat de nieren van het kindje dit nog niet kunnen verwerken.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, de baby hebben we te logeren en voor onszelf heb ik soto gemaakt, niet echt geschikt voor een baby ;-) vond m'n pannen zo groot voor dat kleine beetje aardappelen en worteltjes!
amc
12 jaar geleden
Je zou het aardappeltje en de groente samen in de alufolie kunnen verpakken, heel goed afsluiten, en het zo in de soto mee kunnen garen. Ik weet niet hoelang je de soto gaart, anders kan je het in een beetje water in de folie apart opzetten. Hoef je geen pan schoon te maken.
Ja, prima
stem de kooktijd van de groente af op de rest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, de baby hebben we te logeren en voor onszelf heb ik soto gemaakt, niet echt geschikt voor een baby ;-) vond m'n pannen zo groot voor dat kleine beetje aardappelen en worteltjes!
De makkelijkste manier is, om de grootte van de aardappelstukjes aan te passen aan de kooktijd van de groente:

Kook je bv wortel, snij dan de aardappelstukjes wat groter: Wortels hebben een langere kooktijd nodig.
Kook je bv prei, snij de aardappelstukjes dan heel klein: Prei is snel gaar.

Op die manier zijn zowel aardappels en groente tegelijk gaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, de baby hebben we te logeren en voor onszelf heb ik soto gemaakt, niet echt geschikt voor een baby ;-) vond m'n pannen zo groot voor dat kleine beetje aardappelen en worteltjes!
aardappels verdragen niet alle groenten in hun sop. Zuur(kool bijv.) bemoeilijkt vaak het kookproces; de kool is gaar en de aardappels blijven hard en /of glazig. Beetje experimenten is mijn devies...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is al 30 jaar geleden, maar toen zeiden ze op het consultatie bureau tegen mij dat ik het in 1 pannetje kon koken.
Als ze vlees mogen eten, dan kan je b.v. een half tartaartje erbij meekoken na zo,n 10 minuten.
Wel zonder zout.
Afgieten en fijnmalen of goed prakken, met een klein beetje kookvocht.