Hoe houd ik malse kip, als ik ouderwetse kippenbouillon maak?

Een goed gekruide kippenbouillon staat bij mij uren
(heel zacht) te prutten.
ik gebruik kippenpoten, veel groenten en kruiden en zet met koud water op.

recept ongeveer volgens: http://www.coquinaria.nl/recepten/bouillons/kippenbouillon.htm
maar anders gekruid.
Dan krijg ik een heel krachtige bouillon, maar toch droge kip.
Als ik de Bouillon een uur laat pruttelen, is de kip lekker mals maar de bouillon niet zo krachtig.

hoe krijg ik voor elkaar dat mijn bouillon krachtig is en mijn kip lekker mals.

Nu kan ik zelf bedenken dat ik na een uur de kip eruit haal,pluk en de botten en vel verder laat trekken.
ik weet alleen niet of dit de oplossing is.

later wordt de bouillon gezeefd,ontvet en verder verwerkt, tot een heerlijke kippensoep en vries ik, na snel afkoelen de soep in porties in.

wie heeft er ideeën voor mij?

Toegevoegd na 3 uur:
Ik bedoel grote vlezige kippenbouten met vet en vel ipv kippenpootjes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
8K

Het beste antwoord

Ik haal inderdaad altijd na een klein uurtje het grootste gedeelte van het vlees er uit om het mals te houden, om het na het passeren/binden op het einde weer terug te doen.

een andere manier is om voor de bouillon vooral het karkas en afvalvlees te gebruiken. Dan je vlees na het afmaken van de bouillon daarin garen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jakobus, Dankjewel voor je antwoord.
Volgende keer ga ik zeker ik de 2e tip opvolgen.
Thanks
Op naar een lekkere sterke, goed gekruide bouillon die ik nu de hele dag laat pruttelen. Ellen

Andere antwoorden (2)

Beginnen met een kip met lekker veel vet eraan scheelt in ieder geval. Snij dus niet eerst vet randjes eraf !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men neme een soepkip. En geen kippepootjes van een jammerlijk geslacht groot kuiken dat de leeftijd van 8 weken heeft bereikt. Waar is de ooit zo vertrouwde soepkip nog te krijgen? Af en toe op de markt of bij een poelier en uiterst zelden in de supermarkt.
Een soepkip is een gepensioneerde legkip. Na legzaam leven van 2 jaar is de legkip bedankt voor bewezen diensten.

Men neme een soepkip,verwijder een gedeelte van het vet, maar niet alles, want het is een smaakmaker. Doe de kip in een pan met 2,5 liter koud water, of zoveel als de kip onder water staat. Verwarm de pan op een matig vuur en temper het vuur zodra het water kookt. Laat de soep heel zachtjes trekken en schuim hem goed af. Als de soep is afgeschuimd ui, tijm, foelie, peperkorrels, laurierblad , winterwortel, een halve grofgesneden prei en wat selderij in grove stukken toevoegen Laat de soep zachtjes pruttelen tot het kippenvlees van de botten dreigt af te vallen. Dat vergt in totaal twee tot drie uur.Je hebt dan een krachtige smaakvolle bouillon. Je kunt hem dan tot 1/3 inkoken en in kleine bakjes invriezen om er later gebruik van te maken. 2/3 water toevoegen en je hebt weer lekkere bouillon.

Wil je sappig vlees hebben kun je het borststuk na een uur trekken eraf snijden, en de rest van de kip verder laten trekken. Vlees van een soepkip is echter nooit zo mals als van een kipje van 8 weken.