Wat is, behalve de kleur, het verschil tussen rode en witte balsamico-azijn?

Ik heb totnutoe altijd de rode gebruikt, hoofdzakelijk voor in de salade met rucola en pijnboompitjes, is de witte hiervoor ook geschikt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
23.9K

Antwoorden (2)

De Aceto Balsamico Bianco is zacht van smaak en heeft als groot voordeel dat het gerechten waarin het gebruikt wordt, niet doet verkleuren. Deze aceto schijnt ook gemaakt te worden van de most van witte druiven, maar heeft niet gerijpt.

Aceto Balsamico Tradizionale is donker van kleur doordat de wijn op eikenhout is gerijpt. De ‘nepper' is gemaakt van witte wijnazijn die haar donkere kleur te danken heeft aan de toevoeging van karamel en aroma's.
Hij mag evenwel geen Aceto Balsamico Tradizionale, maar slechts Aceto Balsamico heten. Een groot verschil met de tradizionale, is dat er aan de Aceto Balsamico allerlei conserveringsmiddelen zijn toegevoegd.

Een handige truc om te ontdekken of je een goede aceto te pakken hebt, is door een laagje azijn in een diep bord te gieten. Wanneer er een goede weerspiegeling in het bruine goedje te zien is, weet je zeker dat jouw Aceto Balsamico van topkwaliteit is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil is dat witte balsamico van druivenmost met witte wijnazijn wordt gemaakt. Deze wordt ook gerijpt net als de donkere balsamico, maar heeft een veel frissere zacht fruitige smaak en is met name geschikt voor vis, kip en salades.

De donkere balsamico wordt gemaakt van trebbiano druiven, uit de streek Modena in Italië. De azijn moet minstens twaalf jaar gerijpt zijn in gefermenteerde vaten.
De smaak van de donkere balsamico is zoet/zuur van smaak. Naast de salades kun je het goed gebruiken voor vruchten zoals, frambozen en aardbeien.