ik wil graag vers gist gebruiken hoe moet dat?

Ik heb een inventum bak machine. Moet je het gist oplossen in het water?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
10.6K

Het beste antwoord

Gewoon uw verse gist oplossen in een gedeelte lauw water wat je moet gebruiken in je broodmachine. Opletten: gist mag absoluut niet in aanraking komen met zout. Wij doen het zo, eerst de gist met het water, dan de bloem en daarboven het zout
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

VOORBEREIDING VAN VERSE GIST

Verse gist verkruimelen in een bakje van een 1/2 liter.
Vermengen met:
1 eetlepel lauwe melk (liefst 27 C)
1 theelepel suiker
2 eetlepels bloem

Geheel omroeren tot een glad papje tot de dikte van slagroom.
Ongeveer 10 minuten laten rijzen op een warm plekje.
Als je duidelijk bubbels ziet is de gist gereed.

TEST VOOR WERKZAAMHEID VAN VERSE GIST
Doe ongeveer 20 gram gist (twee theelepeltjes) en 20 gram suiker in een kopje dat voor de helft gevuld is met warm water en roer dit door elkaar.
Zet het kopje in de gootsteen en als na 15 tot 30 minuten deze massa over het kopje stroomt is het gist nog goed, werkt het gist wat minder dan
iets meer gist gebruiken bij het bakken.
Uw droge gist altijd goed afgesloten in een bakje of potje in de koelkast bewaren en zorgen
dat het gist nooit in aanraking komt met zout
(dit is als water en vuur voor elkaar en het liefst een ander lepeltje gebruiken).

(de bovenstaande test is overgenomen van de internetpagina van molen de Hoop)

WELKE VERHOUDING GEBRUIK JE VOOR DROGE EN VERSE GIST
De verhouding tussen droge en verse gist is ongeveer 1 : 2,5.
Dus wanneer je in een recept 25 gram verse gist moet gebruiken, dan doseer je 10 gram droge gist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo doe ik het:3/4 tas lauw water met een snuifje suiker en daar gewoon uw gist in oplossen,dan nog eventjes laten staan tot de gist begint te gisten en 't is klaar voor gebruik.
fremar