Schulte Ufer messen wel of niet in de vaatwasser?

Op de messen van Schulte Ufer van de BP actie staat dat ze niet in de vaatwasser kunnen. Dit vind ik erg onhandig, heeft iemand al wel ervaring met deze messen door ze gewoon in de vaatwasser te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is nooit verstandig om koks messen on de vaatwasser te doen omdat door het evt bewegen van de messen of andere vaat tegen de messen je mes heel bot word en dusdanig dat je ze nooit meer fatsoenlijk geslepen krijgt.

Antwoorden (6)

Deze messen kunnen gewoon in de vaatwasser. De firma is alleen niet verantwoordelijkheid als er eventuele schade optreedt door het gebruik van de vaatwasser.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BIj alle messen wordt het advies gegeven ze niet in de vaatwasser te doen, ik dacht wegens vlekken die er dan opkomen (waarvandaan weet ik niet). Ik die het dus wel, voor eigen risico
anneliez
12 jaar geleden
Ik heb vaker gelezen dat messen bot worden in de vaatwasser. Daarom wordt aangeraden deze niet in de machine te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij sommige messen is het handvat met aluminiumhoudende nagels aan jet lemmet geklonken. Die kun je beter niet in de afwasmachine doen omdat aluminium sterk corrodeert door afwasmachinemiddel. Roestende voorwerpen kunnen vlekken doen ontstaan op roestvast staal en messen kunnen sneller bot worden in de machine. Aan dat laatste kun je iets doen maar doe dat alleen met goed slijpmateriaal of besteed het aan iemand uit die de kunst verstaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vaatwasser is ongeschikt voor het reinigen van keuken en koksmessen.
Etensresten die achterblijven op uw vaatwerk of resten van uw vaatwasmiddel kunnen invreten op het lemmet of de snede van uw mes en corrosievorming (roestplekjes) zal plaatsvinden. De kwaliteit van de snede of het lemmet zal hierdoor afnemen, waardoor het mes ook sneller bot zal worden. Ook is er kans in een vaatwasser op elektrolytische werking, waardoor uw mes zodanig beschadigd raakt dat de hardheid van uw mes afneemt. Blauwe, soms zwarte brandvlekken blijven achter op lemmet of heft. Dit zijn sporen van een elektrolytische werking, te vergelijken met kortsluiting, die wordt veroorzaakt doordat het mes in contact komt met een zachter metaal.
Een mes is altijd magnetisch, omdat het koolstof bezit. Door deze aantrekkingskracht ontstaat er een chemische reactie met het zachtere metaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle messen worden afgeraden in de vaatwas te doen, omdat ze daar bot van worden, dus ook dunschillers en mesjes van keukentoestellen enzo beter met de hand afwassen x