Hoe kan ik lasagnebladeren voorgaren in water zonder dat ze allemaal aan elkaar plakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
41.6K

Antwoorden (6)

in beweging houden en als je ze uit de pan haalt direct afspoelen met koud water
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, en evt wat olie in het water.
Het moet vooral kort. Je kunt ook wat olie bij het kookwater doen. Als je de bladen eruit haalt gaat die aan de lasagne zitten waardoor ze minder plakken. Het belangrijkste is dat er tijdens het garen in de oven voldoende vocht bij de bladen zit om zacht te worden. Zelf kook ik ze dus nooit voor; ik zorg voor een wat slappe kaassaus en ook de andere saus is relatief dun. Beetje experimenteren voor de juiste dikte is misschien nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel je ze niet voor hoeft te koken in de meeste gevallen, kan het wel. Buiten de genoemde olie, moet je de bladeren vooral in ruim, goed kokend water doen. Zorg ervoor dat je neit een stapeltje bladeren tegelijk er in legt, maar een voor een er in laten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om ze gelijk naar het afgieten te besprenkelen met 'n klein beetje olie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- kook ze in een heel grote pan water.
- doe wat zout in de pan, laat aan de kook komen met het deksel op de pan. Olie helpt niet tegen plakken: het blijft op de oppervlakte van het water drijven. Daarom gebruik je beter zout. Olie in het water helpt wel tegen overkoken.
- doe de pastabladeren een voor een in het water, als het water al kookt
- het water zal door de koude lasagnebladeren stoppen met koeken. Roer, en doe dan het deksel terug op de pan tot het water kookt. Doe dan het deksel terug van de pan, tegen overkoken.
- blijven roeren rond de lasagnebladeren, dus ze niet tegen elkaar drukken
- kook ze niet te slap, zéker als ze nog in de oven moeten, anders zullen ze hun textuur verliezen
- spoel ze na het afgieten met koud water
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem een grote platte braadpan met niet te veel water, gewoon eventjes onder water staan, en leg er 4 à 5 stuks in gedurende een paar minuten daar ze meestal al voorgekookt zijn, afgieten, afspoelen en ze dan naast mekaar op een propere doek leggen om te drogen; daarna kun je ze gebruiken.
smakelijk