Wat zou ik als losse paellakruiden kunnen gebruiken of waar kan ik ze kant-en-klaar kopen?

De zakje met kruiden is de enige reden dat ik de Knorr-verpakking koop nl...

Toegevoegd na 23 seconden:
"Het" zakje.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
6.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kom je wel eens in Spanje? Zo ja, ga naar een supermarkt van Mercadona en koop er, van hun eigen merk, een strooibusje "Preparado para paella". Als je dat door de rijst doet, hoef je er verder geen andere kruiden meer aan toe te voegen.

Het beste antwoord

Ook bij www.spanjewinkel.nl te koop, weer een ander merk, dan al genoemd is. Iedere streek in Spanje heeft zijn eigen recept hiervoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

1 ui 2 vleestomaten 300 gr. kipfilet 100 gr. ham, in dikke plak 250 gr. rijst, kortkorrelige 100 gr. salami, in plakjes 4 dl. kippenbouillon 1 dl. sherry, droge 2 el. olijfolie 2 el. peterselie, verse, fijngehakte 1 mespunt peperkorrel, witte, gemalen 1 mespunt cayennepeper 1 mespunt paprikapoeder 1 mespunt chilipoeder 1 mespunt tijm, gedroogde 1 mespunt mosterdpoeder 1 mespunt koenjit 2 teentjes knoflook 1 kleine paprika, groene 1 kleine peper, Spaanse rode Zout.

Dit recept vond ik na googlen, dus ik denk dat je met die kruiden een heel eind komt. En zoals al gezegd, net als iedere huisvrouw hier haar eigen groentesoep recept heeft, zal iedere spaanse vrouw haar eigen paella recept hebben. Dus probeer gewoon eens wat uit
anneliez
10 jaar geleden
deze kruiden maak je makkelijk zelf,dit heb je nodig
½ theelepel saffraan
2 theelepels paprikapoeder (zoet)
2 theelepels uienpoeder
1 theelepel knoflookpoeder
½ theelepel gemalen kruidnagel
½ theelepel gedroogde rozemarijn
1 theelepel gemalen zwarte peper
1 theelepel zout
als je de safraan te duur vind kan je ook kurkuma gebruiken want het gaat om de kleur en verandert niet veel aan smaak
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry hoor, maar ik moet écht ingrijpen!
Saffraan is, samen met de bouillon, de belangrijkste smaakmaker in een paella, en de smaak van saffraan is ongelofelijk sterk. Saffraan vervangen door kurkuma geeft inderdaad dezelfde kleur, maar beslist niet dezelfde smaak.
Ik weet niet of je ooit echte saffraan hebt gegeten/gebruikt, want anders zou je dat nooit beweren. Er zijn namelijk veel neppe soorten in omloop, die wél kleur geven, maar totaal geen smaak hebben. Misschien ben je jarenlang slachtoffer geweest van neppe saffraan, of weet je ook niet precies hoe je de saffraan moet gebruiken. Saffraan moet je eerst roosteren. Leg een paar draadjes, 20-30 is genoeg voor een paella voor 4 personen, op een stuk aluminium folie, en verwarm deze heel voorzichtig op een open vuur, of een elektrische/inductie kookplaat. De draadjes moeten warm worden, drogen, en iets donkerder worden, maar beslist niet verbranden, en dat is zó gebeurd, dus dit proces luistert erg nauw.
Als de draadjes geroosterd zijn, dan zijn bros geworden, en kan je deze heel gemakkelijk tussen je vingers tot een poeder vermalen. Deze poeder voeg je aan een kopje warm water of bouillon, en dan giet je deze in de pan waar je de rijst eerst hebt aangebakken met de olie en alle andere grondstoffen (groente, vlees, vis...) Even roeren, dan voeg je de rest van de bouillon, even schudden zodat de rijst zich gelijkmatig verdeelt, en dan niet meer roeren, gewoon zachtjes laten koken totdat de bouillon is opgenomen.
Het gaat misschien weer dom klinken voor sommigen maar in een paella doe je de kruiden die je zelf lekker vindt.
De enige kruiden die echt klassiek zijn, zijn saffraan, peper en zout, een laurierblad en tijm.
Verder wordt er voor een klassieke paella veel gewerkt met verse kruiden omdat die veel en veel aromatischer zijn dan gedroogde kruiden.
Ruik maar eens aan verse basilicum en aan gedroogde dan zal je meteen weten wat ik bedoel.
Je moet deze wel op het laatst toevoegen om ze echt tot hun recht te laten komen.