Hoe zorg ik bij de bereiding van Kalkoen in een braadzak voor een krokant korstje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.5K

Antwoorden (2)

Als het kalkoen gaar is kan je het nog een paar minuten na grillen zonder het zak.
Haal het kalkoen uit de oven en zet het oven op grill stand en het temperatuur op maximum. Als het oven op temperatuur is doe je het kalkoen weer terug in de oven voor 5 tot 10 minuten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kalkoen het zak, het oven....doe je het er om ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eerst met zak in de oven volgens de aanwijzingen. Daarna nog even na grillen zonder zak.
Een braadzak is feitelijk gewoon een 'oventje in de oven' en het resultaat is dus in grote lijnen hetzelfde als zonder braadzak, behalve dat het gerecht minder uitdroogt.

Uitdrogen is echter precies wat je wilt als je een korstje op het gerecht wilt hebben. Als het gebraad niet al te vochtig is en voldoende vet bevat, lukt dat in een braadzak ook wel (een ham met zwoerd bijvoorbeeld), mits de temperatuur hoog genoeg is (die mag het laatste kwartier-half uur wel over de 180 zijn). Gaat het om mager vlees met een hoger vochtgehalte (zoals veel gevogelte), dan kan het verstandig zijn het laatste pakweg half uurtje de zak open te knippen /vouwen, zodat de korst kans krijgt wat aan te drogen en knapperig te worden. Maar alleen het buitenkantje ; dus pas de laatste 15-20 minuten de temperatuur flink verhogen.