iemand een idee voor een superdeluxe diner voor een man of 20?

mijn moeder word 50 en ik wil graag een luxe diner voor haar en de familie maken ik heb een beetje rondgekeken maar kon niet echt wat bijzonders vinden om te koken
het mag wel wat kosten, als het ook maar wat is.
omdat wij thuis vrij basic eten is het natuurlijk leuk om het voor zn gelegenheid een leuk aan te pakken, met een mooie amuse enz ik werk zelf in een slagerij dus kan aan `mooi` vlees komen. Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Het beste antwoord

Kies gerechten die je van tevoren kunt klaarmaken en die je kunt invriezen en die je later kunt opwarmen.
Denk aan; bouillons/soepen, ovenschotels zoals aardappelgratin, puree en ragout zijn van tevoren goed klaar te maken en in te vriezen. Laat ingevroren gerechten langzaam ontdooien (koelkast) en warm ze op een lage temperatuur op in de oven, magnetron op een klein pitje. Vlees dat je van binnen rosé serveert (zoals rollade)is niet geschikt om in te vriezen.
Zet alle apparaten in! Verwarm een ingevroren stoofschotel of soep op het vuur en warm van tevoren gekookte dingen als rijst, aardappelen en groenten op in de magnetron. Ook in de oven is een stoofschotel of rollade goed te bereiden op de slow cooking manier.

Een heerlijke boeuf bourguignonne maak je bijv dan zo;
Verwarm de oven op 120 graden C.
Zet vast een ovenvaste braadpan op het vuur met een flinke laag rode wijn. Hang hierin bij elkaar gebonden verse kruiden als takjes oregano,salieblad, rozemarijn, laurierbladen. Laat warm worden.
Snijd sucade-of riblappen in grove stukjes en bak ze in porties bruin in een scheut olijfolie. Hierdoor krijgt het een mooi bruin korstje en gaat het niet koken.
Schep het gebakken vlees steeds in de hete wijn en lat de hete olie zoveel mogelijk in de pan voor de volgende portie vlees. Bak dan in dezelfde pan van het vleesbaksel
stukken gesneden wortel, stukjes bleekselderij, een bol knoflook gehalveerd, gedroogde tomaten en evtl. pittige olijven. Doe de aangebakken groente dan allemaal bij het vlees in de wijn. Doe er zout bij en giet er dan heet water bij tot het vlees bijna bedekt is. Zet het in de oven met de deksel erop. Op deze temperatuur kan het makkelijk 4-5 uur in de oven blijven staan. Af en toe even checken of er nog wat vocht bij moet. Als het vlees gaar is, de kruiden eruit halen en de knoflookhelften. Deze even pureren met een vork en weer erbij doen. Schep het vlees er even uit en laat de jus wat inkoken(15 min) en bak in de koekenpan nog sjalotjes (heel) en partjes champignons bruin en zacht in olijfolie.
Zout en versgemalen peper erover en alles weer in de jus doen. Je kunt dan 's morgens dit vlees al voorbereiden en in de oven zetten. Ik heb zelf wel eens op deze manier een niet te magere rollade de hele middag in de oven gehad en bij het avondeten was hij boterzacht en mals.
Heerlijke stoofschotel bij aardappelpuree en groenten als spruitjes/kastanjes en sperzieboontjes bestrooid met geh. hazelnootjes of rodekool.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ben je goed in koken?
Ik weet niet hoe groot je familie is, maar voor 15 mensen is heel anders koken dan voor 4.
Hb je genoeg ruimte om te koken/warm houden enzovoort.
Is dat niet het geval dan kun je ook overwegen om een cateraar het werk te laten doen, die maken het zo luxe als jij wilt

Toegevoegd na 23 minuten:
sommige dingen kun je goed opwarmen, denk ook aan het gebruik van de oven.
Rollade of kip in de oven scheelt een plek op het gas.
Kijk eens in de bladen van AH, of andere supermarkt, die hebben nu kerstdiners met leuke gerechten en tips, die je niet alleen voor kerst hoeft te gebruiken
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja had ik ook overwogen alleen het is een laat maar zeggen een dienst voor haar om een keer terug te koken:D ja ik kan redelijk koken alleen het warmhouden is een probleem denk ik. is het mogelijk om het later op te warmen in een oven? of is dat een hele foute opmerking
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja precies ik zou dus ook een runderrollade van pakem beet 3- 4 kilo kunnen maken in de oven,mijn moeders is daar wel gek op maar wat eet je daarbij dan?
anneliez
12 jaar geleden
denk dat de rollade niet zo zwaar zal zijn, dan duurt het heel lang voor hij gaar is.
maar daar kun je allerlei groentenbij doen: spruitjes, witlof, boontjes erwtjes, tutti frutti of stoofpeertjes, salade.
Veel verschillende groentes maakt het al luxe. wikkel een plakje ontbijtspek om de boontjes en dan even aanbakken, kook de witlof samen met venkel. of bloemkool en broccoli samen, is ook een leuk gezicht
frites, en aardappelpuree/kroketjes erbij en je bent al een heel eind
Hieronder een tip, waar je zelf je vingers niet voor vuil hoeft te maken. Waarschijnlijk zijn er zo wel meer te vinden.
Als je de menukaart overneemt is het een uitdaging om er zelf iets moois van te maken.
Succes.

http://www.indeheerlyckheid.nl/Kerst2011.htm
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oi oi oi klink heel goed
alleen het probleem is dat ik zeer weinig ervaring heb met vis, en ben bang om daar fouten mee te maken. maar je heb een punt, kaap gewoon iemands ideen weg. ga eens daarop doorzoeken
jc54
12 jaar geleden
Zo is dat, beter goed gestolen, dan slecht gemist....toch?
hoi ik zag dat je voor een groot gezelschap wilt koken.
misschien is het een tip om soort buffet te maken.

vooraf
hammen en worsten van het Nederlandse LIVAR-varken, voortreffelijk smakende Spaanse Serrano- en Ibericoham, Ibericosalchichon en Ibericochorizo, Franse luchtgedroogde worstjes pur porc of met noten/roquefort, ambachtelijk bereide paté’s. Uit Italië o.a. de bijzondere San Daniëleham, truffel- en venkelsalami.
verschillende soorten olijven
dit is vleeswaren schaal

zalm
garnalensalade.
verse tonijnsalade. zelf maken heel simpel maar lekker
makreel

en verschillende soorten salades
dit met stokbrood.

hoofd
bv stoofschotel van wild bv konijn of ree
gebraden lamsrack
mooie rosbeef gebraden
en verse beenham snijden aan spit
dit met aardappelen rijst stoofpeertjes.

als na
moonatuurgerijpte Reypenaerkazen uit Woerden, de bijzondere geitenkazen van Occelli uit de Piëmontese bergen, de schapenkazen van De Zeekraal op Terschelling en de heerlijke Boerengoudse Oplegkaas van de familie Kaptein uit Zoeterwoudeie kaasplank

misschien woon je in de buurt van den haag.
kijk hieronder even waar je al deze lekkernijen kunt kopen.
en ook tips kunt krijgen

Toegevoegd na 2 minuten:
dit wordt bij ons thuis met feesten ook gedaan. en iedereen vind het altijd weer een feest.
ook omdat het mooie producten zijn die je zeker niet iedere dag eet.

Toegevoegd na 6 minuten:
de meeste dingen kan je warm houden op een rechaud.
als je in een slager werkt die ook caterd hebben ze die ook wel. en anders kan je ze ergens lenen.
je heb maar 1 grote tafel nodig en na elke gang wissel je.
hoop dat je er wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klinkt goed wat je zegt, alleen ik ben bang dat er weinig van de vleeswaren-kaas word gegeten en vooral van het hoofdgerecht, maar ik ga eens rondkijken op die site, top
De laatste keer dat ik voor zoveel mensen moest koken heb ik een Mexicaanse dis bereidt. Voldoende gehakt kruiden met Taco mix-kruiden, tortilla chips erbij geven en voor de rest vul je de tafel aan met allerlei soorten koude groente (sla, tomaten, komkommer, maïs, kidney beans, geraspte kaas, lenteuitjes, sausjes enz.)
Iedereen kan nemen wat hij wil en het enige wat je warm hoeft te houden is het gehakt.
.... Maar als je een echt goede kok bent geeft dit idee wellicht te weinig uitdaging. Maar als je weinig ervaring hebt met grote porties is dit een uitkomst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb wel een idee je kan een koud buffet houden met verse zelf gemaakte salade,s erbij je kan er ook soep bij serveren en na ijs.