Wie weet waar ik een dressing voor spitskool kan krijgen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Antwoorden (6)

De supermarkt lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of bij de groenteboer. Wellicht weet ie ook wel een recept voor je, dan kan je het zelf maken. Lekker! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet weten of er een dressing is specifiek voor spitskool. Mosterd doet het altijd goed met spitskool en AH heeft een erg lekkere romige mosterddressing die er zeker goed bij zou passen.

Maar je kunt ook heel makkelijk zelf een dressing maken, stuk voordeliger en helemaal naar eigen smaak; bijvoorbeeld:

2 el citroensap
2 el Medium Sherry
1 teentje geperste knoflook
1 el ketjap Manis
4 el zonnebloemolie
1 el honing
zout
mespuntje cayennepeper of paprikapoeder

of

4 el mayonaise
1,5 el ketchup
1,5 el zure room of crème fraîche
1 tl fijne Franse mosterd (Dijon)
1 mespuntje suiker
zout
witte peper

of

2 el yoghurt
2 el olie
½ tl kerrie
peper en zout
1/2 el citroensap
1 tl honing

Nou, nog eentje dan :)

Kruidenmayonaise:
1 teentje knoflook
4 el yoghurt
2 el mayonaise
2 el groene kruiden (bieslook, peterselie, oregano)
1 tl suiker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze lijken me allemaal lekker - ik zit een beetje vastgeroest in de vinegraite, maar ik moet toch eens wat van je tips gaan proberen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk kiezen he? Maar deze kun je dan alvast gaan uitproberen :)
Rieneke1
14 jaar geleden
goeie tips! +1
niet dat ik spitskool eet, blegh.
over veldsla kan het vast ook wel :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rieneke: Eet je dan ook geen atjar tjampoer bij de nassi of bahmi ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rieneke Dank je wel en ja, het kan zelfs heel goed over veldsla.
Lekker bij kool in het algemeen zijn de volgende specerijen: kerrie, kummel, nootmuskaat, peper, spaanse peper en kruidnagel. Zoete paprika is er ook lekker bij.

Dus als u een kant en klare dressing in de supermarkt wil kopen dan zou u er op kunnen letten aan welke deze aan zijn toegevoegd.

Recept voor gestoofde spitskool:
-----------------------------------------
Verwijder van ca. 1 kg spitskool de lelijke buitenste bladeren. Snijd de kool in de lengte in vieren. Verwijder zoveel mogelijk van de witte stronk zonder dat de bladeren los raken. Snijd de kool in heel dunne repen.
Snijd 1 grote ui in snippers.
Fruit deze in een pan samen met 1 fijngehakte teen knoflook en 1 eetlepel kerriepoeder in margarine op een laag vuur glazig.
Voeg 300 gram gehakt toe en laat dit op een matig vuur, al prakkend, rul en droog bakken.
Schep er de gesneden kool door en smoor deze in een open pan op een laag vuur in ca. 45 min gaar. Schep regelmatig alles om.
Breng de kool op smaak met zout en peper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoiets bedoel je? :
Kool noedel salade met amandelen
6 eetlepels geschaafde of fijn gehakte amandelen * 200 g noedels naar keuze * 4 eetl sesamzaad * 8 eetl olie * 4 eetl. (witte wijn-) azijn * 2 bosuitjes * 600 gr fijngesneden spitskool * 1 pakje gerookte tofu in blokjes gesneden.

De noedels voorzichtig in 4 dl kokend water met een scheutje olie laten glijden, iets zout en bouillonpasta of poeder toevoegen, aan de kook laten komen, even door roeren en op een klein pitje ca 10 min. laten wellen. Amandelen en sesamzaad in een droge koekenpan goudbruin roosteren en op een bord laten afkoelen. In een kom dressing kloppen van olie, azijn, wat bouillonpoeder en verse of gedroogde kruiden naar keuze bv slakruiden of Provençaalse kruiden of selderij. Eventueel op smaak brengen met wat tamari. Noedels afgieten en af laten koelen. Bosuitjes schoonmaken en in ringetjes snijden. Spitskool fijn snijden. Alles door de dressing mengen. Blokjes tofu met wat peper, zout en paprika poeder in wat olie bruin bakken en over de salade verdelen.
De tofu kan ook worden vervangen door gerookte kipfilet, in dunne plakjes gesneden over de salade leggen.