wat maakt sushi rijst zo plakkerig ?

en waarom is het zo gestoord duur ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Het beste antwoord

Omdat de voor sushi gebruikte rijst meer amylopectine bevat. Dit is een stof die ervoor zorgt dat de rijst na het koken kleverig wordt en daardoor goed te vormen en kneden is. Goed bereide sushi rijst is namelijk kleverig en plakkerig zonder overigens een soort van rijstepap te worden. Ideaal om te voorkomen dat de sushi hapjes uit elkaar vallen dus.
Het is zo duur, omdat de rijst en de vis van topkwaliteit moeten zijn én natuurlijk ook omdat het zo populair is ;)