wat heb jij in je masala dabba?

met andere woorden: welke specerijen of kruiden gebruik jij het meeste met koken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hé Deva, Hoe laat eten wij vandaag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eventjes geduld schat... even inspiratie opdoen...

Het beste antwoord

Pepermolentje 4 seizoenen peper, molentje zeezout, molentje knoflook, molentje nootmuskaat, gemberpoeder,
hot curry, milde curry, milde - en scherpe paprikapoeder,shoarma-en gyroskruiden,viskruiden, koriander poeder, tijm(gedroogd) kruidnagelen,foelie,laurierblad,selderijzout
voor het bakken van gebak; vanille- en rumessence,koekkruiden, kardamom, kaneel, molentje fruit pepper, en dan kook ik vaak italiaans; oregano,rozemarijn(gedroogd) basilicum(gedroogd)soms italiaanse kruidenmix,
grove-en franse mosterd,
Soyasaus,ketjap,oestersaus,balsamico azijn(rood en wit)
appelazijn,wijnazijn,natuurazijn,teryaki honing

Dan heb ik in de tuin verse kruiden als bieslook,peterselie,tijm, rozemarijn ,basilicum,lavas en munt. In de winter zet ik ze op de vensterbank in de bijkeuken,In de supermarkt heb je ze als plantjes in potjes en ik zet ze dan in een langwerpige smalle plantenbak. De meeste kruiden in de tuin komen in het voorjaar gewoon weer op.
Ik kook graag gevarieerd en voor de indische keuken koop ik het liefst de verse boemboe mixen, hoewel ik er wel veel in een apart kistje in de kast heb staan. Ik gebruik eigenlijk alleen de djahe,kurkuma,sambal brandal,sereh,satekruiden en ketoumbar.

Toegevoegd na 18 minuten:
Speciaal voor in de masala dabba kun je de 7 blikjes vullen met indiase kruiden als groene kardamom peulen,fenegriek,madras kerrie,turmeric, anijszaad,chilipoeder, garam masala,kurkuma,karweizaad, het ligt er net aan of je van zoet of pittig houdt.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

ik denk nootmuskaat, paprikapoeder & peper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel peper, bij alles bijna.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een keukenkastje vol kruiden :-) ik gebruik vooral peper en zout, kerriepoeder, paprikapoeder en Kipkruiden uit griekenland. Maar ik varieer ook nog wel eens met andere kruiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gerecht dat je noemt ken ik niet en kan ik dus niet koken, maar als je bedoelt met koken in het algemeen dan gebruik ik vaak peper, knoflook, milde paprika poeder, knoflook, mosterd, bieslook, peterselie, basilicum, tijm, oregaan, safraan, laurier, kruidnagel, vanillestokje, kaneelstokje ... goh, best veel eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
masala dabba is geen gerecht... het is een specerijendoos zoals op mijn plaatje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooooo, wat dom van mij. Ha, ha, ha ... weer wat geleerd.
* kippenbouillon
* vers gemalen peper
* zeezout
* knoflook
* kerrie djawa

Toegevoegd na 6 minuten:
Vergeten, voor de Indische keuken
* djahé
* djinten
* trassie
* ketoembar
* Kentjur
* Koenjit
* Tjenkeh
* djahé en dan nog de verse knol en bladkruiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is kippenbouillon tegenwoordig een specerij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen flauw idee, maar ik gebruik hem veel ipv zout.
Voornamelijk Djahé, Laos, Ketoembar, sereh, peper en zout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vers gemalen peper en zout, paprikapoeder, kerrie, chili, en knoflook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bonenkruid, knoflook en peper.
14 jaar geleden
Ik heb een hele kast vol, maar diverse soorten peper, knoflookpoeder, paprikapoeder, nootmuskaat en kerrie (ook in diverse smaken) zijn wel de meest gebruikte. Daarnaast gebruik ik het liefst veel verse kruiden. En van die luiwijvenmengsels ook wel ; kipkruiden, speklapjeskruiden, karbonadekruiden, gyroskruiden, dat werk. Wat je in duitsland niet kan krijgen trouwens ; dat wordt hamsteren straks !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
First a background lesson in Masala Dabba:
Every Indian kitchen has at least one masala dabba if not two. The concept is just genius and my hats off to whoever invented it. A MD is usually a round, flat container whit a lid and has little containers, usually 6-7, that fit inside it. With the plethora of Indian spices one has to use while cooking, it is handy to have the most commonly used ones whitin easy reach.
I have two dabbas- one for ground spices like TURMERIC and RED CHILLI POWDER, and the second one for whole spices like CARDAMOMS, CLOVES, CINNAMON STICKS, BLACK PEPPERCORNS, CUMIN SEEDS, GARAM MASALA (everest), MUSTARD SEEDS, CUMIN CORRIANDER (Dhana Zeera).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@hommeltje... bedankt voor je bijdrage.. maar geef in het vervolg ook de bron er even bij...
http://jayawagle.blogspot.com/2009/06/my-masala-dabba.html... dat is wel zo netjes... zo. nu weten we allemaal wat een masala dabba is... het wordt ook wel anjala potti genoemd, wist je dat ook? maar welke specerijen/kruiden gebruik jij het meest?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry hoor, maar ken deze blog niet en hij bestaat ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar als je " First a background lesson in Masala Dabba: " googelt kom je wel bij die blog uit...
http://jayawagle.blogspot.com/