hoe lang moet de beef wellington van 600gram kogelbiefstuk in de oven?

i.p.v.de ossenhaas heb ik een mooi stuk runder kogelbiestuk.
In het recept met ossenhaas staat 40 min.in de oven Is de tijd voor de biefstuk korter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3K

Antwoorden (2)

Ossenhaas en biefstuk hebben dezelfde cuisson nodig, dus de tijd die je nodig hebt voor biefstuk is gelijk aan de tijd voor ossenhaas, mits hetzelfde gewicht.

Voor de zekerheid zou je een oventhermometer kunnen gebruiken.

Toegevoegd na 26 minuten:
En waar ik oventhermometer zei, bedoel ik kerntemperatuurmeter. Stop de tijd.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel eerst aanbraden in de pan!!
Dep als eerste het vlees droog en kruid het dan met zout en peper. Verhit boter en olie in een pan en bak het vlees in ong. 3 min. rondom bruin. Neem uit de pan en laat het afkoelen tot kamertemperatuur. Bak intussen de vulling die meestal bestaat uit champignons, portobello, tijm, gember en sjalot en bak dit tot al het vocht verdampt is.
Zouten, peperen en in een kom scheppen, af laten koelen.

leg alle bladerdeeg op elkaar en rol uit tot een plak van 20 bij 30 cm. Met rauwe ham bedekken in dezelfde maat als de biefstuk en lang genoeg om het vlees te bedekken.
Bedek de ham met de vulling en leg de biefstuk in het midden.
Wikkel het deeg, vulling en ham door middel van een vel plastic folie wat eronder ligt rond het vlees en druk het vooral goed aan, er mag geen lucht tussen zitten.
Verwijder de folie en bestrijk de deeguiteinden met eidooier en sla het deeg goed rond het vlees en plak het goed vast. Het vlees moet helemaal ingepakt zijn. Leg het dan met de naad naar beneden op een ingevette bakplaat. bestrijk het deeg met eidooier en versier evtl met deegfiguurtjes. Vouw van een stuk aluminiumfolie van 20 bij 20 cm.een vierkant van 5 bij 5 en rol dit op als een soort pijpje. Maak bovenop het deeg een gaatje en steek het 'schoorsteentje' hier in tot aan de vulling.
Dit pijpje zal els schoorsteentje werken en zorgt ervoor dat de waterdamp die tijdens het bakken ontstaat uit de beef wellington kan ontsnappen. Als dit niet gebeuren zou dan bolt deze op en kan knappen.
Je kunt hem bewaren in de koelkast en wel erom denken dat hij zeker een uur van tevoren op kamertemperatuur moet komen voor je hem gaat bakken.

Zorg dat de oven goed op temperatuur is (180 graden C.)
en bak in ongeveer 40 min. gaar en bruin. Laat hem daarna even afgedekt rusten en houd warm met alufolie. Op deze manier kunnen de sappen zich verdelen.
amc