Wat is het voordeel van een friteuse tov een pannetje met olie op het vuur?

En hoe kunnen de nadelen van een pannetje eventueel opgelost worden?

Had eerder een vraag gesteld van een kleine friteuse, vanwege beperkte plaats in de keuken.
Dus nu gebruik ik maar een pannetje. Voordeel is dat het vet/olie in een bus opgeborgen kan worden in de kast en het pannetje in de vaatwasser weer eenvoudig kan worden schoongemaakt.
Ik zal zeker niet dagelijks/wekelijks wat willen frituren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je zelf nadelen ondervonden met je pan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een aantal nadelen:
-Spetters (eenvoudig op te lossen met een deksel)
-Temperatuur, test het nu met een houten lepel in het vet. Maar hoe betrouwbaar zal dit zijn.
-Verschil tussen verwarmen (vanuit koude toestand) en warm houden.
-Geen netje Voordelen:
-Pan kan weer in de kast waar hij al een plek had
-Vet kan in een bewaarbus.
-Heb dus geen apart plek nodig waar hij aan kan staan (gewoon op het fornuis)
-Heb geen aparte plek nodig om hem op te bergen. Een friteuse zou op de grond moeten staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn mensen die in de wok frituren (ooit een filmpje gezien waarin Janneke Vreugdenhil (nrc) frieten bakte in de wok. Ging prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zij niet deed, maar ik wel, is eventjes spugen in het hete vet om te zien of het de goed temperatuur heeft. Vies he.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Temperatuur meten kun je heel makkelijk met een ini mini klein drupje water. Echt heel klein. Als het gelijk borrelt is het goed.
Spugen is dus niet nodig, gewoon de kraan gebruiken :p

Antwoorden (9)

Het voordeel van een friteuse is dat er een thermostaat inzit. Hierdoor is het veel veiliger. Een pannetje op het vuur kan makkelijk te heet worden. Je loopt een grotere kans op "vlam in de pan".
bamibal
12 jaar geleden
Een electrische friteuse is makkelijker op de juiste temperatuur te brengen en te houden vanwege de aanwezigheid van een thermostaat.

Een vetpan op het vuur kan men enkel de temperatuur inschatten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak heeft een friteuze een filter in het deksel die geurtjes absorbeert. Jouw pannetje niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het voordeel gunnen aan *dat wat je hebt* in je keuken. Daar kun je mee verhitten, met de andere niet.

Natuurlijk kun je de andere wel kopen. Wat het andere voordeel aangeeft. Niet voor jou maar voor de fabrikant en leverancier :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals anderen al aangeven, de temperatuur. Ook is het makkelijker de olie helder te houden, in een pannetje is dit moeilijker.

Een nadeel: je hebt het, je gebruikt het. Wedden dat je minder vaak gefrituurd eet als je geen friteuse hebt? =)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een voordeel van een friteuse is dat je niet het warm vloeibaar vet hoeft over hoeft te gieten in een bus,dat je als je zin hebt enkel de stekker hoeft in te steken om te frituren.het is ook veiliger maar dat was al vermeld door anderen.iets vaker frituren omdat het makkelijker is hoeft geen nadeel te zijn als je vloeibaar vet gebruikt en maat weet te houden.geniet ervan,van de friteuse en van de frietje`s.
12 jaar geleden
Er zijn zoveel voordelen van een electrische frituurpan, ik zou niet meer zonder kunnen omdat ik van verse frites houd en niet van de voorgebakken soorten. Zoveel smaakverschil!!
Het fijne van een electrische friteuse is dat je de temperatuur kunt regelen, want voor bijv. verse frites moet je ze eerst voorbakken op 160 graden C. Als ze dan lichtblond zijn, schakel je de pan op 180 graden C. en bakt ze af. Dit kan niet zo makkelijk in een pannetje op het vuur.
Het voordeel bij gepaneerde snacks zoals kroketten, is dat de kruimels niet in het vet blijven drijven en verbranden maar naar de zg. koude zone onderin de pan zakken. Onder het warmte element is het vet nl. minder heet. Je vet blijft dus langer schoon.
Bij overschrijding van de temperatuur schakelt hij vanzelf uit, de thermostaat regelt automatisch dat hij niet oververhit.
Tegenwoordig hebben ze een losse binnenpan. Ideaal bij het verschonen van het vet en het schoonmaken van de pan.
Ik vind het een enorm voordeel dat je geen stank in huis hoeft te hebben, want je kunt overal de stekker erin steken. Ik doe het soms in de schuur en 's zomers zet ik hem buiten. Ik heb daar dan ook stopcontacten aan laten brengen.
Overigens bak je ook niet alle snacks op 180 graden of hoger, sommigen moeten op lagere temperatuur bakken
en dat kan je in een pannetje op het vuur niet regelen en....je houdt je fornuis schoon!
Een electrische pan heeft een deksel en dit scheelt wel.
amc
12 jaar geleden
In een pannetje met olie kan de vlam slaan en dat is gevaarlijk. Houdt een blus deken paraat. Bij een friteuse die dicht zit is dat gevaar niet zo voor de hand liggend. Olie in een open pan is gevaarlijk pas op met kinderen in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een kleine keuken waar je niet vaak wil frituren zou ik gewoon met een pannetje werken, doe ik ook. Deksel erop tegen het spatten en geurtjes. Ik gebruik een metalen zeef (3 stuks voor nog geen 5 euro bij de Aldi), dan kun je de frites en bitterballen er gemakkelijk in laten zakken en weer uit halen. Als je zorgt dat er geen vet aan de buitenkant van je pannetje komt, kan de vlam nooit in de pan slaan. Er ontstaan trouwens meer keukenbranden door electrische apparaten dan door vlam in de pan.

Ik geloof sowieso niet zo in de voordelen van electrische apparaten als je weinig geld en ruimte hebt. Ik pers mijn sinaasappels ook met de hand, kook water en melk in een pannetje, roer beslag met een garde en snij groente en fruit gewoon met een mesje. Ik heb alleen een koelkast, senseo en 2 lampen op de electra in de keuken. Drie onderkastjes is voor alles genoeg, inclusief de voorraad.