In Italie kocht ik kastanjemeel. Wie heeft hiermee een recept? Het bijgevoegde recept voor castagnaccio vond ik niet zo'n succes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Antwoorden (6)

Probeer dan eens zanddeegkoekjes:

http://www.smulweb.nl/recepten/1153397/Zanddeegkoekjes-met-kastanjemeel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kastanjebrood
(1 groot brood of 2 kleine)

Ingredienten:

200 gram kastanjemeel
500 gram tarwebloem
10 gram droge gist
30 gram zachte ongezouten roomboter
1 groot ei
400 gram/ml lauw water
14 gram zout

Hieronder staat de werkwijze voor de KitchenAid, maar het deeg kan natuurlijk ook met een broodbakmachine (alleen kneden) of met de hand gemaakt worden.

Werkwijze KitchenAid:
Meng kastanjemeel, tarwebloem en gist in de kom. Wrijf de boter er met je vingertoppen door. Voeg het losgeklopte ei en het water toe en meng met de platte klopper door elkaar. Voeg het zout toe en meng met de kneedhaak in 10 - 15 minuten op lage stand (1-2) tot een soepel deeg dat van de wanden loslaat.

Laat in een licht ingevette kom afgedekt in ± 1 uur tot dubbele volume rijzen.

Stort het deeg op een licht ingevette werkplek. Verdeel in tweeën als je 2 kleinere broden wilt maken. Maak er een bolletje van en laat afgedekt nog ± 20 minuten rusten. Vormen: maak er een bol of batard van. Opbollen: druk het deeg wat platter, maar zorg ervoor dat je niet alle lucht eruit drukt. Vouw de buitenste randen naar het midden, draai daarbij het deeg steeds en vouw stukje voor stukje de rand naar het midden. Herhaal dit nog 4 - 5 keer totdat je een mooie opgebolde bal deeg hebt. Hoe je een batard vormt kan je hier lezen.

Bekleed een bakplaat met een bakmatje of een pizzaschep met bakpapier en leg het deeg erop. Bestrooi eventueel met een beetje bloem en dek af met een bakmatje of plastic folie. Laat het in 30 – 45 minuten tot bijna dubbele volume rijzen.

Verwarm intussen de oven voor op 220 °C. Als je een pizza- of broodbaksteen hebt verwarm die dan mee. Zet de laatste 10 minuten een lege hittebestendige lage schaal, bijvoorbeeld een braadslede, op de bodem van de oven.

Snij het brood vlak voor het de oven in gaat met een scherp mes enkele keren in. Doe dit niet als het deeg te veel gerezen is, het zal dan onherroepelijk inzakken.

Schuif het deeg op de pizza- of broodbaksteen (met bakpapier en al) of zet de bakplaat in de oven. Giet wat kokend water in de braadslede. Sluit dan direct de ovendeur. Bak het brood in 30 – 40 minuten gaar en bruin. Het is gaar als het hol klinkt als je op de onderkant klopt. De kerntemperatuur van het brood is dan rond de 98 °C. Laat het op een rooster volledig afkoelen voordat je het gaat snijden.

Eet smakelijk!!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2007/12/kastanjebrood.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier heb je nog een kastanjetaart:

http://www.okokorecepten.nl/recept/bakrecepten/taart/kastanjetaart
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is castagnaccio
fremar
12 jaar geleden
hoe moet ik dat weten...bedankt voor de -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- is niet van mij. Maar castagnaccio staat in het recept.
fremar
12 jaar geleden
Sorry!
Cake à la farine de châtaigne.

Ingrediënten:
125g kastanjemeel
125g gewone meel
125g boter
125g suiker
4 eieren
1 zakje gist
1 handvol gedroogde krenten/rozijnen
1 handvol gepelde walnoten en fijnmalen
1 puntje zout

De boter tot een zachte massa bewerken, de suiker toevoegen en één voor één de eieren, goed mengen, daarna de meel toevoegen, het zout, de rozijnen of krenten et de noten.
Opnieuw dit alles goed mengen, daarna alles in een beboterde cakevorm.

De oven voorverwarmen, daarna 30 minuten op thermostaat 6, 180° in de oven. Af en toe controleren met een mesje om te kijken of de binnenkant gaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is puur niet lekker om te gebruiken.
Het wordt meestal gebruikt in de verhouding 1/3 kastanjemeel tegenover 2/3 gewone bloem.
Je kunt goed pannenkoeken ervan bakken, waarbij je dus 1/3 deel van de aangegeven hoeveelheid bloem vervangt door kastanje meel.

ook kan je er een lekkere cake van bakken. de helft van de bloem vervangen door kastanjemeel en erg lekker is het om dan een kwart van de suiker te vervangen door
palmsuiker als je het vinden kunt. het hoeft echter niet persee.
Je krijgt dan een heerlijke nootachtige cake. Niet te sterk van smaak, maar je proeft het wel.
Let wel op! In kastanjemeel zitten geen gluten dus het gaat ten koste van je binding. Dus kan je niet al je bloem vervangen door kastanjemeel. Let hier dus ook op als je er brood mee bakt.

Toegevoegd na 20 minuten:
Cakerecept;

125 gr. kastanjemeel
125 gr. gewone bloem,
125 gr. zachte boter,
125 gr. suiker.
4 eieren,
1 zakje bakpoeder of gist,
1 handvol gedroogde krenten of rozijnen,
1 handvol gemalen walnoten
snufje zout.

Mix de boter zalvig, voeg de suiker toe en mix tot je een witte creme hebt en je de suiker niet meer hoort. Doe dan 1 ei erbij en mix tot het volledig opgenomen is in het beslag. Voeg zo ook de andere eieren stuk voor stuk toe.
Goed mengen dus en dan voeg je in gedeeltes de vermengde gezeefde meelsoorten met het bakpoeder toe,
Doe dan het zout, de rozijnen en de noten erbij en roer alles even goed door elkaar. Vul het beslag in een ingevette cakevorm en bak ca. 30 min. in een voorverwarmde oven van 180 graden C.
amc
12 jaar geleden
Misschien ben ik wat laat ;-)
Maar het is een heerlijk recept !!
Smakelijk

Toegevoegd na 49 seconden:
Ingrediënten (voor 2 broden):
300 gram tarwemeel
100 gram roggemeel
150 gram kastanjemeel
10 gram zout
20 gram gist
300 milliliter water
Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 230 ⁰C.

Doe alle ingrediënten in de kom van een keukenmachine en meng ze in ongeveer 10 minuten rustig tot een soepel deeg. Dek het deeg af met plasticfolie en laat het 30 minuten rusten.

Verdeel het deeg in 2 stukken van ongeveer 500 gram en bol op. Dek de deegbollen af met plasticfolie en laat ze nog 10 minuten rusten. Druk daarna de lucht eruit en bol ze opnieuw op. Leg de deegbollen op een ingevette bakplaat en laat ze nog eens 60 minuten rusten onder plasticfolie.

Bak de kastanjebroden in ongeveer 30 minuten gaar.