Hoe komt het dat als je een cake in de oven hebt zitten en je doet de oven open dat dan de hele cake instort?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
4.4K

Het beste antwoord

Als je het cakebeslag hebt gemaakt, is dit luchtig, er zitten duizenden luchtbelletjes in. En die worden nog vermeerderd, doordat je "zelfrijzend"bakmeel hebt gebruikt.
Als het cakebeslag in de vorm, in de oven staat en warm wordt, vindt het rijzingsproces nog steeds plaats.Tot na ongeveer twintig minuten het maximum is bereikt.Intussen gaat het beslag zich door de temperatuur verstevigen en vormt de cake zich.
Als jij nu voortijdig de oven opendoet, en koude lucht laat binnenstromen, zal de warme lucht in de luchtbelletjes van het beslag verkleinen en zakt alles in elkaar, omdat het beslag net niet stevig genoeg gebleven is, om de vorm te behouden, en heeft geen mogelijkheid meer om een rijzingsproces te starten.
En dan heb je een ingestorte cake.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Beetje het zelfde effect als vanaf een warm strand in de koude zee duiken, de grote boze wolf wordt ineens pinkeltje!

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit komt door het plotselinge temperatuur verschil, tussen de lucht die de oven instroomd, en de hete lucht in de (luchtige)cake.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat er dan lucht is bijgekomen waardoor hij inzakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt doordat de cake "schrikt." Door het plotselinge temperatuurverschil zakt de cake in. Warme lucht in de cake neemt meer plek in. Deze koelt af en zakt in. Zo'n ingestorte cake is ook minder luchtig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De natte en zachte cake wordt door de warmte tijdens het bakproces omhooggedreven, opgestuwd... Als er een temperatuurverandering is plotseling verstoord dat het evenwicht en dan zakt de cake door de belletjes naar beneden, dat noemt men inzakken van de cake... Dus het zijn fysische processen die spelen en verstoord worden... En als de cake hard genoeg is stolt het proces en de cake blijft op zijn plek en zakt niet meer in... Dus het resultaat is een zachte cake en dat was nou net de bedoeling...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit verstoort het rijsproces en de cake zakt in. Ook later in het bakproces kan koude lucht de cake nog laten inzakken. Trek de ovendeur dan ook nooit zomaar open en laat de cake het liefst in de oven die heeft uitgezet afkoelen.