Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn biefstuk die ik bak niet taai wordt.

Heb elke keer dat probleem en weet niet hoe het komt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
14.9K

Antwoorden (12)

3 minuten aan elke kant, hoog vuur. Na afloop in alluminiumfolie pakken en laten rusten 5 minuten ongeveer. Zout pas na afloop erop doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ik heb hem graag niet te rood. Zoals jij het zegt is ie toch behoorlijk rood van binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe 5 minuten aan elke kant en dan in al.folie (dat zorgt voor de na-garing, dus minder rood)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, dan is niet erg rood van binnen, maar precies goed en mals ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ingrid: dat klopt als je alleen maar drie minuten bakt aan elke kant. Het laten rusten in alufolie maakt het verschil, de biefstuk gaart dan langzaam na.
Biefstuk moet gerijpt zijn en liefst echt wel een paar weken oud. Als dat inderdaad het geval is kun je er weinig aan verkeerd doen.

Om nu goed te bakken, 3 tips:
1.Combineer olijfolie met boter en laat het echt zo heet mogelijk worden.
2. Zorg dat de biefstuk terwijl je hem bakt regelmatig in beweging is.
3. Niet prikken met een vork of mes in de biefstuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te beginnen neem ik altijd biefstuk van de haas,is wel duurder maar toch iets malser dan de rest vind ik.
aan beide zijden ongeveer 2 a 3 minuten op middelmatig vuur,en de biefstuk blijven bewegen in de pan,rondroeren zeg maar,als de vleeskwaliteit goed is kan hij bijna niet mislukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle tips betreffende snel dichtschroeien en heet vet zijn ok. Ik zou je alleen aanraden om het eens zo te doen: smeer of kwast de biefstuk met olijfolie in en bak/grill hem snel in een hete droge pan. Hoe lang, dat ligt aan de gaarheid die je wilt en de dikte van het stuk vlees. Als je hem doorbakken wilt zal je na een paar minuten een scheutje olijfolie moeten toevoegen om verbranden te voorkomen. Zelf doe ik hem anderhalve minuut per kant, voor een stuk van 2 vingers dik.
En een paar minuten laten liggen voordat je gaat snijden. En er na het grillen zout en peper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belangrijkste van biefstuk is: Blijven bewegen.
Kort aanbakken aan beide zijde op hoog vuur. Daarna op laag vuur verder bakken. Maar vooral blijven bewegen.
De tijd voor het bakken is ongeveer 5 min. voor medium.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vlees moet op kamertemperatuur zijn. Haal het daarom 20 tot 30 minuten voor bereiding uit de koelkast.

· Tijdens het bakken wordt de biefstuk over de bodem van de koekenpan heen en weer geschoven. Het formaat van de pan is daarom belangrijk: niet te klein want dan liggen de stukken vlees te dicht op elkaar. Echter ook niet te groot, want dan kan het braadproduct makkelijker verbranden. De juiste pan heeft een dikke bodem.

· Speciale braad- en bakproducten bevatten geen vocht meer, waardoor ze hogere temperaturen verdragen dan boter en margarine. Ze spetteren ook minder als het vlees erin wordt gelegd.

· Laat de koekenpan op een hoog vuur heet worden voordat u de braadboter toevoegt en dep de biefstuk droog met keukenpapier.

· Het vlees kan in de pan als het schuim van de boter is weggetrokken, de boter lichtbruin is geworden en ‘stil’ is. Snel dichtschroeien en ‘de zaak in beweging houden’ is belangrijk. Steek niet met een vork in het vlees; de sappen die het vlees mals houden, gaan anders verloren.

· De bakduur is niet alleen afhankelijk van de dikte van het vlees, ook van de gewenste gaarheid. Een biefstuk van 2 cm dik is na 1 minuut bakken per kant nog bijna rauw en na 3-4 minuten bakken per kant doorbakken.

· Bestrooi het vlees pas na het bakken met zout. Doe dit nooit voor het dichtschroeien; zout onttrekt vocht en hierdoor zou het vlees aan malsheid verliezen.

· Voeg tijdens het bakproces geen vocht, groenten of andere ingrediënten toe. Maak pas een saus als het vlees uit de pan is.

· Laat gebakken biefstuk altijd even afgedekt (bijvoorbeeld met folie) op een voorverwarmd bord rusten terwijl de saus wordt afgewerkt. De vleessappen kunnen zich dan over het vlees verdelen, zodat ze er niet uitlopen als het vlees wordt aangesneden.

· In plaats van uitsluitend boter kunt u olie en boter gebruiken. Olie wordt heter dan boter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij noemt de belangrijkste punten die ik had willen noemen: - Niet direct uit de koelkast in de pan, eerst op kamertemperatuur laten komen.
- Geen zout overheen gooien voordat hij is dichtgeschroeid, en nooit in prikken.
- Laten rusten na het bakken.
Alle baktips die vermeld staan zijn prima, maar als je geen goede kwaliteit biefstuk koopt, helpen alle goede tips erg weinig.
Er wordt veel vlees onder de naam biefstuk verkocht, maar dit is niet altijd de kwaliteit die de naam biefstuk waardig is.
Ga naar een goede slager die nog zelf zijn vlees snijdt, het zal misschien iets duurder zijn, maar je bent normaal gesproken wel zeker, dat je een echte biefstuk krijgt.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals al gezegd is; koop vlees van een goede kwaliteit. ik heb laatst bij het programma 'keuringsdienst van waarde' een aflevering over plakvlees gezien. (zie link)
daarbij hoorde ik laatst van mijn broertje die een horecaopleiding heeft gedaan dat je je biefstuk altijd tegen de draad in moet snijden, dan smaakt ie het malste!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een niet onbelangrijke opmerking is dat het vlees op kamertemperatuur moet komen dus even een half uurtje van te voren uit de koelkast
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kies de juiste biefstuk (Niet één die net geslacht is, maar één die voldoende afgestorven is. Vaak wat roder van kleur.) Pak een goede pan, geen anti aanbak. Heet vuur, combinatie van boter en olie. Biefstuk dichtschroeien +/-2 min. aan beide kanten. Dikke biefstuk ook even op de zijkanten. Geen kruiden toevoegen, pas later. Daarna biefstuk in alu folie leggen om te laten rusten. Wat vocht of bijvoorbeeld champions met wat room in de pan voor een lekkere jus of saus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vooraf marineren, op temperatuur laten komen, daarna zonder zout in hete boter, na bakken zouten en 2 min. in al. folie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na alle antwoorden is er niet veel aan toe te voegen en toch nog het volgende:
Ik gebruik ook roomboter met een beetje olie. Daarnaast gebruik ik heel nauwkeurig mijn horloge of stopwatch. Een gemiddelde biefstuk gaat in de pan, wanneer de boter 'stil' is. Ik gebruik een vleespincet, zodat ik niet in het vlees prik. Ik braad de biefstuk op middelhoog vuur. Belangrijk is om precies na 30 seconden de biefstuk steeds om te draaien. Hierdoor blijft de biefstuk rosé. Na drie minuten van het vuur halen en nog twee minuten laten rusten. De biefstuk is dan mooi bruin en van binnen rosé. Probeer het eens!