wat kan ik bereiden met suikerbiet? (zie beschrijving)

Hoi, ik heb een suikerbiet, ik heb er nog niks mee gedaan, want hij is net van het land. Wat kan ik hiermee bereiden? Hoe kan ik er iets lekkers van maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
23.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb zojuist een ‘gestolen’ suikerbiet door mijn slowjuicer gegooid met schil en al.
(el eerst eventjes de modder eraf geborsteld onder de kraan) Het sap ervan is mierzoet, maar heeft ook iets worteligs, iets bietigs.... meteen gaan mijn gedachten allerlei kanten op wat ik hiermee zou kunnen zoeten in plaats van geraffineerde suiker te gebruiken, dus ik heb besloten het sap in blokjes in te vriezen. Van de pulp ga ik strakjes een heerlijke carrot cake maken. Samen met het pulp van geperste winterpeen + kruiden (gember, snufje keltisch zeezout, kaneel en nootmuskaat) + biologische sinaasappelschil zeist + walnoten + lekker vette roomboter + glutenvrij meel (boekweitmeel/maïsmeel/rijstmeel)
Misschien voeg ik op het laatst nog wat dadels (zonder pit) toe als het beslag toch niet zoet genoeg blijkt.
(zie ook paleo recepten elders op internet) Het is veels te veel pulp voor een bakplaat met worteltaart, dus het lijkt me dat ik flink wat pulp ga overhouden voor het maken van zoete koekjes, notencakes en vegaburgers etcetera.
Het pulp lijkt me ideaal in combinatie met santen (kokosroom) om kokoskoekjes te maken. Of mijn eigen variant van de Bountyreep..... Het zou me overigens niks verbazen als door een Bounty al suikerbietenpulp zit, want fabrikanten verwerken het immers ook door jus d’orange met vruchtvlees.
;)

Antwoorden (5)

Je kunt hem uithollen en er een lantaarn van maken. Maar echt iets lekkers gaat je niet lukken. Ze werden in de oorlog wel gegeten, omdat er niets anders was, niet wegens de smakelijkheid
anneliez
12 jaar geleden
Sucrolâse-rafeos (suikerbietkoekjes)
Een traditioneel gerecht dat bekend is in alle streken waar suikerbieten worden verbouwd.

500 g bloem
50 g suiker
70 g boter om te verwerken
50 g boter voor het bestrijken
20 g gist
1 ei
wat zout
Vulling:
500 g suikerbieten
100 g gemalen maanzaad
beetje kruidnagelpoeder en wat kaneel
1/8 ltr water
Maak een soepel deeg van bloem, suiker, boter, gist, ei, zout en boter, en laat het rijzen. Rasp de suikerbieten en fijn, voeg wat water toe en laat ze 30 minuten stoven. Voeg het gemalen maanzaad toe, en dan nog eens 10 minuten stoven. De vulling moet heel dik zijn. Kruid de vulling met kruidnagel en kaneel en laat deze afkoelen.
Verdeel het deeg in een aantal gelijke stukken, leg de vulling erop en sluit het deeg tot een koekje. Laat de koekjes op een ingevette bakplaat nog wat rijzen. Strijk er de gesmolten boter over en bak de koeken in een matig hete oven roodbruin.
fremar
12 jaar geleden
suikerbietenstampot:

doorscrollen na iets over de helft van de pagina, naar Ophelia:

http://forum.fok.nl/topic/1190036
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suikerbietenstroop. Deze wordt bereid uit het geconcentreerde sap van suikerbieten. De suikerbieten worden eerst gereinigd, dan gehakt en gekookt. De ontstane brij wordt geperst en het sap ingekookt.

Bewaar de stroop op een koele, droge plaats.

Suikerbietenstroop is een zoetmiddel waarmee u de gewone suiker in bepaalde gerechten of sauzen kunt vervangen. Het is ook lekker broodbeleg en geschikt om in gebak te verwerken.

Suikerbietenstroop is rijk aan vitaminen en mineralen, vooral ijzer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op WDR Heimat Häppchen kwam ik een gerecht tegen dat lijkt op wentelteefjes, geraspte suikerbiet, aangelengd met melk met daarin gedrenkte zuurdesembrood sneden. Die sneden bakken in een koekenpan met roomboter en opdienen met suikerbietenstroop.
Simpel boerengerecht uit Westfalen.