Wordt hop ook nog voor iets anders gebruikt?

Hop is nodig voor de bierbrouwerij en voor medicinale doeleinden. Kan het ook gebruikt worden bij het bereiden van voedsel, als kruid of als smaakmaker bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Het beste antwoord

Een beetje googlen geeft aan dat hop zeker in het verleden nogal werd toegepast in de 'medische' wereld.

In vroeg-middeleeuwse teksten wordt hop in de eerste plaats beschreven als een urinedrijvend, bloedzuiverend en menstruatiebevorderend middel. Reeds in de achtste eeuw prijst de Arabische arts Mesue hopsiroop aan als een goed middel bij galziekten en voor de zuivering van het bloed. Hop werd ook voorgeschreven door Paracelsus en wel tegen spijsverteringsstoornissen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Toch nog een voedsel toepassing gevonden in de tweede bron:
Voedsel
Hop stond in de klassieke oudheid bekend als een voedingsmiddel. Met name de uitlopers(spruiten) werden gegeten als een alternatief voor asperges. Dat gebruik is tot in onze tijd bestaan gebleven. Zij kunnen als salade verwerkt worden.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet dat er ook hop gebruikt wordt in schuimgel, dit is om volume in je haar te krijgen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en nieuwe toepassing voor de hopteelt zijn de hopscheuten. De scheuten, vergelijkbaar met taugé en alfalfa, worden gestoken op het ogenblik dat ze nog onder de grond zitten, en worden beschouwd als een delicatesse.

Ik heb ook nog een recept met hop:
Uitlopers van de wilde hop met botersaus (zie 2e link)