Nee. Dit heeft te maken met het vetpercentage. Melk bevat te weinig vet, volle melk bevat 3,5% vet. En melk bestaat uit een groot deel (85%) uit water. Melk is dus een veel minder stevige substantie dan room.

Slagroom is een dunne room die 30% vet bevat.
Door dit hoge vetgehalte en door bepaalde stoffen in de room kan het vet door kloppen beter lucht vasthouden. En kun je slagroom dus stijf kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Antwoord: Nee, je hebt ook boter en eieren nodig.

Slagroom kan ook zelf gemaakt worden met de volgende ingrediënten:
1 l melk
zoveel suiker als gewenst, bijvoorbeeld 200g tot 300g suiker
2 eieren, alleen de dooiers worden gebruikt
600 g echte boter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wil je ook weten hoe je het moet maken i.p.v alleen de ingrediënten:
1 l melk
zoveel suiker als gewenst, bijvoorbeeld 200g tot 300g suiker
2 eieren, alleen de dooiers worden gebruikt
600 g echte boter

Bereidingswijze:
Kook de melk met de helft van de boter en de suiker
Scheid de eieren in dooiers en eiwit. Het eiwit weggooien of gebruiken voor een ander gerecht.
Doe de andere helft van de boter in een pan van tenminste 2 liter
Voeg het kokende melkmengsel bij de boter in de pan, voeg de dooiers erbij en mix het geheel door elkaar
Laat het geheel koud worden en sla het daarna net als normale slagroom op
Deze slagroom is alleen te gebruiken als gezoete opgeklopte slagroom en niet om te gebruiken in warme gerechten als sauzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet van melk die je in de winkel koopt. Slagroom is een van de verschillende soorten dunne room die van de volle melk worden geschept. Het vetaandeel van slagroom bedraagt 30 à 40 procent. De aanduiding 'slagroom' is in Nederland wettelijk gereserveerd voor room van koemelk met minstens 30% vet.