Ganache is een crème voor de garnering van nagerechten, de vulling van taarten en bonbons. Chocolatiers brengen hem op smaak met vruchten, koffie of thee als interieur voor bonbons.

Een recept voor ganacheroom (crème ganache):
Smelt 250 g chocolade op zacht vuur. Roer er 60-75 g boter door en klop er daarna 2½ dl dunne room of 2 dl dikke crème fraîche (verdund met minstens ½ dl melk) door.

Waar je het precies kan kopen kan ik zo snel niet vinden, maar je zou eens bij een banketbakker of chocolatier in de buurt kunnen vragen. Misschien kunnen zij je wel aan een beetje helpen. Of zij dat dan zelf maken (wat ik wel verwacht, gezien het niet heel moeilijk is zo te zien), of dat ze het via een groothandel kunnen krijgen, maakt dan natuurlijk niet zoveel uit.

Toegevoegd na 32 minuten:
Mooie video, met dank aan Som! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ben je me net een halve minuut voor! + en zal mijn antwoord verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, dank je! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan je deze video bij je antwoord zetten: http://www.wezooz.be/video-recepten/ganache
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gedaan! :) Bedankt voor je toevoeging, Som! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hartelijk bedankt

Andere antwoorden (2)

Ganache is een Franse term die naar een vlot en fluweelachtig mengsel van chocolade en room verwijzen. Zijn oorsprong is een weinig onduidelijk, maar het wordt verondersteld rond 1850 uitgevonden te zijn. Sommigen zeggen het in Zwitserland voortkwam waar het als basis voor truffels werd gebruikt. Anderen zeggen het in Parijs bij de Patisserie Siravdin werd uitgevonden.

Om Ganache te maken, wordt de hete room (room met een 35-40% botervetinhoud) gegoten over gehakte halfzoete of bitterzoete chocolade, en het mengsel wordt bewogen tot vlot. De aandelen van chocolade aan room kunnen afhankelijk van zijn gebruik variëren, maar de basisvorm is gelijke gewichten van chocolade en room. Dark, de melk, of de witte chocolade kunnen worden gebruikt om te maken ganache en de verschillende smaakstoffen kunnen zoals likeuren en uittreksels worden toegevoegd. De boter, de olie, of de glucosestroop kunnen ook worden toegevoegd wanneer een donkere glanzende glans wordt gewenst.

Ganache wordt wijd gebruikt in de pattiserie. Wanneer nauwelijks warm en vloeibaar, ganache over een cake of torte voor een vlotte en glanzende glans kan worden gegoten. Indien gekoeld aan kamertemperatuur wordt het het smeerbare vullen en het berijpen. Gekoeld ganache kan voor vullingen en het berijpen worden geranseld of in chocoladetruffels worden gevormd.

De smaak en de kwaliteit van ganache zijn hoofdzakelijk afhankelijk van de kwaliteit van chocolade u mee begint.
Naast de chocolade, bevat een Ganache room, in dit geval zware „ranselende“ room, of dubbele room. Dit is room met een botervetgehalte tussen 35 - 40%.

Heb online geen winkel kunnen vinden waar ze dit verkopen.
Wellicht is het handiger om het zelf te maken op internet vind je veel recepten. Of je moet (zoals al eerder genoemd) naar een pattiserie gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ganache wordt gebruikt om een mooie glanzende laag over een taart te gieten en deze daarmee te bekleden.

Ik maak coocolade ganache als volgt;

Ik koop meestal pure chocolade van Verkade (als er in elk geval maar meer dan 50% cacao inzit).
Dit hak ik in kleine stukjes (kan ook in de blender) en doe de chocolade dan in een glazen kom die tegen hitte kan.
Ik doe dan 250 ml. slagroom in een pannetje en breng het aan de kook.
De hete room giet ik dan over de chocolade en roer alles goed met de garde.
Als alles gesmolten is, dan doe ik er 2-3 el. lekkere likeur bij. Het hoeft niet en kan ook minder/ meer naar smaak, maar is wel lekker!!!! Even doorroeren en dan laten afkoelen op een koele plaats. Ik zet hem in de kelder, maar als je een schuur of bijkeuken hebt die niet te warm is, kan het ook daar. Mijn ervaring heeft mij doen afstappen van de koelkast, hij werd hierin te hard.
Laat zo'n 2½ uur afkoelen en ga steeds tussendoor even kijken of hij dik genoeg is en om even door te roeren.
Als je hem heel dik wilt hebben moet je langer wachten en als je hem vloeibaar wilt gebruiken dan kan je hem sneller gebruiken.
In een koude omgeving gaat het altijd sneller dan je denkt, dus af en toe even checken.

Hij is het mooist als je hem met een juslepel over de taart giet.
Op deze site staat precies aangegeven hoe je een ganachelaag aanbrengt.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/viewtopic.php?id=23997
amc