Hoeveel soorten stamppot zijn er eigenlijk in de Hollandse keuken?

Zijn stamppotten altijd met aardappels? Bestaan er ook zomerse stamppotten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
11.3K

Het beste antwoord

Er zijn een paar officiele hele bekende :
Hutspot (peen, uien en aardappels - al was het van origine peen, uien en pastinaak), boerenkool, zuurkool, hete bliksem (appel en aardappel) en rauwe andijvie. Deze groenten worden zelfs voornamelijk gegeten in de vorm van stamppot.

Daarnaast kun je natuurlijk van ELKE groente / groentecombinatie ,eventueel met aardappel, een stamppot maken. Nederlanders doen dat dan ook graag ; desnoods op het bord - dat noemen we een 'prakkie'; iets wat je buiten Nederland bijna nergens ziet.

Heerlijke zomerstamppotten - klassiek en modern- kun je maken met ijsbergsla, sperziebonen, bloemkool, broccoli, waspeentjes, spitskool en andere producten van het seizoen. Maar ook met (gezouten) snijbonen, koolraap, savoyekool, zelfs pompoen kun je verrukkelijke stamppotten maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik ken vier stampotten die ik tot de winterse stampotten reken, te weten: Zuurkoolstamppot, Boerenkool, Hutspot, zuurkool (en er zijn veel verschillende recepten om die stampotten te maken).

Voor de zomer ken ik rauwe andijviestampot en bietenstampot. In beiden gaan aardappelen.

Maar persoonlijk denk ik dat je van elke soort groente wel een stamppot kunt maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stampot snijbonen is toch wel 1 die bijna iedereen wel eens eet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog nooit een stampot snijbonen gehad, maar ik heb ook nog nooit een stampot bloemkool gehad en die schijnt ook te bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snijbonenstamp is erg lekker, veel lekkerder dan snijbonen met aardappelen.
Je hebt nog rode kool stamp,bonen stamp.En welke je wilt maken is niet seizoens afhankelijk want je alle soorten zomer en winter krijgen.
Je kunt er altijd aardappels bij doen maar wat wij altijd doen is die zakjes puree die je moet maken met water en melk.
En natuurlijk spekjes eronder doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het is juist ZO lekker met echte aardappels......
Wat ik weet,is dat stamppot altijd met aardappelen gemaakt worden en met groenten afhankelijk van wat je wilt.bijv.met boerkool , andijvie , wortel - uien - sperziebonen , zuurkool , spienazie , chinese kool , broccoli , cassaveblad en nog veel meer / ik experimenteerde van veel ander soort groenten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is een oneindige variatie aan stamppotten,zoveel als de fantasie toelaat.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk dit is nou eens een nuttig antwoord. Het antwoord op alles.
+
Er is nog een bekende zomerstamppot:
zomerzuurkool. Met o.a. ananas, rn vaak ook rozijnen. Erg lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan gewoon van alles wle een stappo kmaken neit alles zal even lekker zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Peen met uien-stamp en spruitenstamp zijn ook bekende stamppotten. 's Zomers eten kennissen wel eens sla met stukjes gekookt ei en spekjes door de aardappelpuree.

Toegevoegd na 32 seconden:
Volgens mij bestaat een stamppot altijd uit aardappels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij betreft: er is geen maximum aan het aantal stamppotten dat je kunt bedenken.
En ik vind het heerlijk als ik na een winter met boerenkool- en zuurkoolstamp weer de eerste raapstelen in de stamppot kan doen, echte lentestamppot.
In de zomer: vaak iets met andijvie, of ook nog raapsteel, of (rauwe) zuurkool met fruit (ananas, perzik, zoiets) of domweg sla (botersla/kropsla, liever niet die ijsbergsla die nergens naar smaakt).
Stamppot met bonen (sperzie, snij): ook jummie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn talloze stamppotten te verzinnen in onze keuken!
Je kunt nl. elke groente wel fijnmaken of door de gestampte aardappelen roeren. De Hollandse keuken kent echter enkele stamppotten die door vrijwel elke Nederlander gemaakt worden omdat hun moeder/oma enz. die al maakte. De recepten die ook in Nederlandse kookboeken van vroeger en nu voorkomen.
Traditionele stamppotten dus.
Dat zijn over het algemeen; Zuurkoolstamp, boerenkoolstamp, hutspot, andijviestamp, spruitjesstamp,
bietjesstamp, hete bliksem. Stamppot bruine bonen met stroop is bijv. ook zo'n echt oud-Hollands gerecht.

Er zijn echter mensen die geen aardappels mogen hebben vanwege een voedselintolerantie, dieet of ze simpelweg niet lusten. Die pureren dan witte bonen (met wat (knoflook)olie in een pan en daarin een beetje citroenrasp,uitgelekte witte bonen erbij en prakken. Tot slot wat olijfolie erover) en hier kunnen ook stukjes paprika, tomaat doorheen geroerd of als bijgerecht met salade bijv.
Er kan ook een stamppot van knolselderij gemaakt worden of van kikkererwten. In Zuid-Afrika hebben ze stamppot met maismeelpap met kip, uien en peper/paprika. Macrobioten gebruiken vaak gierst in plaats van aardappelen. Er zijn ook mensen die bloemkool gebruiken in plaats van aardappelen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Zomerstamppotten zijn er zeker. Ze zijn meestal lichter, dus met minder aardappelen en bekende zijn;
Stamppot rauwe andijvie met spekjes, spinaziestamppot,
rode koolstamppot, zomerse zuurkool met stukjes fruit en /of blokjes kaas, maar ook gestampte aardappels waar fijngesneden ijsbergsla doorheen geroerd wordt is bekend.
amc