Wat is het verschil tussen bloem en zelfrijzend bakmeel?

In het engels heet het "flour" en "self-rising flour".
Het is dus allebei bloem. Wanneer gebruik je het éne, en wanneer het andere, kan je ze onderling ook wisselen?
En wat voor gerechten maak je met beide producten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
29.2K

Het beste antwoord

Bloem is alleen bloem. Zelfrijzend bakmeel is bloem met een rijsmiddel (meestal bakpoeder).

recepten die om bloem vragen, vragen meestal ook om bakpoeder (of, bij brood, gist). Als je recepten tegenkomt met bloem en bakpoeder, kan je dit vervangen door zelfrijzend bakmeel. Als er geen bakpoeder bijstaat, dan niet.

Brood moet eigenlijk altijd gemaakt worden met bloem en gist, of met speciale broodmix, waar de gist al in zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijkst uitgelegd. Iedereen bedankt!

Andere antwoorden (3)

Zelfrijzend bakmeel is bloem waar een rijsmiddel aan is toegevoegd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zelfrijzend bakmeel gebruik je bijvoorbeeld voor cake, appeltaart, etc.

Bloem bevat geen rijsmiddel en wordt gebuikt voor brood, het binden van sausen, koekjes, etc.

Heb je geen zelfrijzend bakmeel, dan kun je gewoon bloem en bakpoeder gebruiken.
bamibal
12 jaar geleden
Het verschil is een theelepel soda.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de naam zegt het al, in zelf rijzend bakmeel zit al een rijsmiddel(bakpoeder bijvoorbeeld) waardoor het uitermate geschikt is voor bijvoorbeeld cake en eerlijk gezegt kan ik nu even niets bedenken waarvoor je beter gewoon bloem kan gebruiken.