Waarom moet je gehaktballen eerst laten rusten in de koekast?

Volgens onderstaan recept moet ik ze eerst een half uur laten rusten, waarom is dat nodig?
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=465504

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
16.4K

Het beste antwoord

Misschien is het in hun keuken erg warm en dan worden ze vetter. Het is echt niet nodig om ze eerst te laten rusten. Het is nota bene rundergehakt en dat is al stevig gehakt omdat het mager is. Als je de ballen met natte handen draait en ze met die natte handen glad strijkt, dan scheuren ze ook niet. Snel dichtschroeien rondom en je hebt mooie gladde strakke ballen. Je kunt ze zelfs even door de paneermeel rollen. Is ook lekker en ziet er mooi uit. Ik laat ze nooit rusten in de koelkast, maar het kan geen kwaad dus als je eerst al de andere dingen voor wilt bereiden voor je gaat koken dan zou ik ze wel zolang in de koelkast zetten, tot het moment dat je wilt beginnen met koken.
amc
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Is ook mijn ervaring panteao! De aloud beproefde manier is toch vaak de beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (8)

Dan worden ze wat steviger zodat de kans kleiner is dat ze uit elkaar vallen als je ze in de pan legt (ik vergeet de koelkast meestal hoor, dus zonder kan het ook)
anneliez
12 jaar geleden
Ik heb t nog nooit gedaan maar misschien om de kruiden in te laten trekken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is essentieel omdat de gehaktballen anders bij het braden uit elkaar vallen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog nóóit last van gehad haha..
het gehakt(mengsel) krijgt dan een betere binding zodat je mooie stevige gehaktballen kunt draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gehakt bestaat voor een groot gedeelte uit vet. Door het met de handen aan het gehakt te hebben gezeten, met de omgevingstemperatuur erbij is de temperatuur van het gehakt iets gestegen en de structuur losser. Door de gedraaide ballen in de koelkast te leggen koelt het gehakt weer iets af en stollen de vetten dus.
Samen met de binding van de extra ingrediënten zorgt het ervoor dat de ballen niet uiteen vallen tijdens de verdere bereiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen vleesexpert en al 15 jaar vegetarier, maar ik weet nog van vroeger dat als ik gehaktballen draaide mijn handen helemaal vet waren.
Dat het stollende vet voor de stevigheid zorgt is mij dan toch vrij aannemelijk. Met de overige ingrediënten bedoelde ik wat paneermeel en een ei die je er doorheen kneed voordat je ballen maakt.
Niks geen verwarrend verhaal, zo kreeg je lekkere ballen waar het de hele familie van genoot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20% vet is toch nog steeds behoorlijk, misschien niet het grootste deel, dat was een beetje onhandig geformuleerd.
10% is bijna tartaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, zo zie je dat er een boel veranderd is in de loop der jaren. Bedankt voor de update.
Zou het aandeel van de vetten er toch niet toe bijdragen dat de koude ballen steviger zijn?
En, gezien jouw achtergrond even een vraagje, was/is een ei door het gehakt nou echt nodig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb rundergehakt gebruikt. Dit was niet vet. Wat wel vet is, is half om half. Nou ja....het bevat 75% varkensgehakt. Daar worden je handen behoorlijk vet van.
Zodat het smaakt gaat intrekken,en zodat het compact blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat er eieren en paneermeel in het mengsel zitten,dat moet samen met de aanwezige vetten verbindingen aangaan,dat gaat het beste op een koele plek.
12 jaar geleden
Dat hoeft alleen maar als je een bindmiddel gebruikt in het gehakt (paneermeel, oud brood oid), en wel om het vocht van het gehakt in het bindmiddel te laten trekken, zodat je stevigere ballen krijgt die in de pan niet meer uit elkaar vallen.

Toegevoegd na 48 seconden:
Wanneer je geookte aardappels, gekookte rijst of een ander 'verzadigd' bindmiddel gebruikt, is dat opstijven niet meer nodig.