Hoe heet dat spul waarmee je een zelfgebakken taart kunt bekleden?

Het lijkt op een soort marsepein? En hoe krijg je een speciale kleur? En weet iemand een site waar het goe beschreven staat hoe je het moet maken?
xx

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3K

Antwoorden (8)

het heet fondant

Het recept weet ik niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je glazuur? Een beetje van dat spul dat ook op die roze koeken zit?

Ik maakte met mijn neefjes vroeger altijd glazuur van bessensap en poedersuiker. Je kunt het ook in van die knijpzakjes kopen bij een beetje leuke Albert Heijn bij de taartspullen.

Ik heb eens gegoogled op "glazuur" en deze pagina ziet er wel lekker uit:
http://yummyinmytummy.nl/zoet/glazuur-zoet/cakejes-glazuren/

Aaaaaah een kwarktaart! Dát ga ik eens doen vanavond. Goed idee, bedankt voor de inspiratie :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, bedankt en jij ook succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar bedoelde je nou glazuur of niet?
Dat heet rolfondant ofwel icing genoemd. Je kunt er ook marsepein voor gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het recept voor fondant staat op mijnreceptenboek.nl, maar je kunt het ook gewoon in diverse kleuren in de supermarkt kopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is idd fondant en het recept vind je hier:
http://www.maakeentaart.nl/nl/index.php?option=com_content&view=article&id=12&Itemid=18
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat heet inderdaad fondant om zelf te maken heb ik de volgende site gevonden waar zelfs twee manieren hiervoor gegeven worden!

Succes!

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/15/Fondant/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Icing (taartglazuur)

Taartglazuur

Voor het maken van taartglazuur zijn verschillende mogelijkheden.

Een basis glazuur recept is:

100 gram gezeefde poedersuiker
één lepel vloeistof (bijv.water).

Deze vloeistof kan van alles zijn en bepaald de smaak van het glazuur.
Zo kan je kiezen voor bijv:

1 lepel limonade siroop (rode glazuur)
Citroensap
Sinaasappelsap
Vruchtensap
Koffieextract (of of 1 1/2 lepel oploskoffie opgelost in ruim 1 lepel heet water).

De poedersuiker met de vloeistof roeren tot de stroop dik vloeibaar en glanzend is.

Voor chocolade glazuur nemen we anderhalve lepel cacaopoeder en ruim 1 lepel water.
Voor mocca 1 lepel cacaopoeder en een halve lepel oploskoffie
(deze als eerste oplossen in ruim 1 lepel heet water).

Gebruik de glazuur altijd op afgekoeld taart/gebak of koekjes.

Gebruik als decoratie bijv. smarties, engelse drop, hagelslag, roze muisjes ect.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.cakeprint.nl/icing-taartglazuur-ezp-10.html?chapter=1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om een taart te bekleden kan je kiezen voor;
marsepein, fondant of botercreme. Botercreme is het makkelijkst, marsepein en fondant ziet er strakker uit en is relatief makkelijk te maken maar makkelijker is het om kant-en-klaar te kopen. Vaak verkopen ze het in de notenkraam op de markt maar ook online is het te koop via;

http://www.deleukstetaartenshop.nl/marsepein-fondant-c-53.html

Met speciale flesjes kleurstof voor voeding kan je er een aparte kleur aan geven.

Als je fondant gebruikt is het aan te raden eerst een laag marsepein over de taart te doen en daarna de (gekleurde)
fondant. Als je alleen marsepein gebruikt, is één laag voldoende.

Een lekkere botercreme;
Roer 100 gr. banketbakkersroompoeder door 330 ml. melk.
Voeg 80 gr. poedersuiker toe.
Roer in een andere kom 500 gr. roomboter zalvig en voeg beetje bij beetje de room bij de boter. Roer er evtl een smaakje door als vanille, citroen of chocolade)

http://www.youtube.com/watch?v=uzBAh7mWSvY&feature=player_detailpage

Kijk hier voor een demo marsepein.
amc