Hoe maak ik karnemelkse speksaus?

Ooit heb ik van een recept uit de krant nog diezelfde dag karnemelkse speksaus gemaakt. Ik lust helemaal geen karnemelk, maar dit smaakte echt fantastisch. Wie heeft het recept voor mij, het was echt heel eenvoudig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zaterdag nog geen antwoord hebt, zal ik het aan mijn schoonvader vragen. Hier hetzelfde, ik lust geen karnemelk, maar tot mijn eigen verbazing lust ik dit wel (bij andijviesalade bijvoorbeeld, lekker!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt alvast

Het beste antwoord

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/5156723/De-beste-karnemelkse-saus-is-die-zonder-uien-.ece

Het filmpje op deze site laat de prijswinnares zien en hoe ze haar 'beste karnemelkse speksaus' maakt.
Onderaan als je even doorscrollt, vind je de ingrediënten.

Hier nog een complete maaltijd met karnemelkse speksaus;

Doe 3/4 l. karnemelk en 1/4l. koud water, waarin 2 eetlepels maizena in zijn opgelost in een pan en breng rustig roerend aan de kook, op een middelmatig vuur.
Blijf rustig roeren anders gaat hij schiften.
Als hij gekookt heeft en licht gebonden is, zet je de pan van het vuur.
Snijd nu 1 pond gezouten vet spek (ongerookt) in blokjes en bak ze in een koekenpan zonder boter/vet.
In een 2de koekenpan bak je 4 gekruide speklapjes met zwoerd. Intussen kan je aardappels opzetten.
Snipper 1 grote ui en voeg deze bij de licht bruin en knapperige spekblokjes.
Als de uien ook lichtbruin zijn, schep je de ui en spekblokjes bij de saus en en beetje spekvet. Breng alles aan de kook en roer er evtl een eetl. grove mosterd door.

Zet de saus nu op tafel, zet er een kommetje gehakte bieslook bij, zet er ook de aardappels en speklapjes bij, een schaaltje aangemaakte sla en 1 pot/blik even opgewarmde bruine bonen zijn er ook lekker bij.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zal het snel eens uitproberen, maar bij mijn recept zater er geen speklapjes bij, alleen maar vet spek in blokjes.

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Lijkt me niet echt om tuk op te zijn. Maar, ik heb 't nog nooit geproefd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het nu even serieus nagelezen, likt mij ook een omgekeerd tuk recept. Ik houd het maar bij de karnemelk an sich,al is die ook al lang niet meer,wat ze geweest is.
Karnemelkse saus met spek

Dit is een heerlijk oud Achterhoeks gerecht.

Recept voor 4 personen.

Ingredienten:

4 speklappen met zwoerd,
1/2 kg vet gezouten spek(ongerookt),
Aardappels naar behoefte,
2 krop sla of verpakte gemende sla,
bieslook of evt. sla-uitjes,
2 uien(middel),
1 blik bruine bonen,
1 liter karnemelk,
maïzena,
grove mosterd

Werkwijze voor dit gerecht

We beginnen als eerste met de basissaus:
Doe 3/4 liter karnemelk en 1/4 liter koud water waarin 2 eetlepels maïzena zijn opgelost is in een pan en breng het rustig roerend aan de kook op een middelmatig vuur. Blijf rustig roeren anders gaat het schiften. Als het gekookt heeft en ingebonden is zet u de pan van het vuur en snijd u het vet spek in dobbelsteentjes en doe dit in een koekenpan zonder boter/olie.
Ook de speklappen kunt u na ze gekruid te hebben bakken in een 2de koekenpan. Intussen kunt u de aardappels opzetten.
De uien grof snipperen en deze voegt u (rustig) bij het de licht bruin en knapperig gebakken spekblokjes.

Als de uien ook licht bruin gebakken zijn, schept u het spek en de uien in de saus doe er ook een klein beetje spekvet (1/2 kopje) bij.
Breng het geheel weer aan de kook en doe er een volle eetlepel bvk.grove mosterd bij door.U kunt er evt. ook nog een restje jus bij doen.

De saus haalt u van het vuur en zet u op tafel.
De gesneden bieslook doet u in een schaaltje op tafel.
De speklappen en aardappels zijn inmiddels klaar.
De sla maakt u heel iets aan op uw eigen manier.
Als tenslotte de bruine bonen ook opgewarmd zijn, zet u alles op tafel.

Doe aardappels bruine bonen en sla op uw bord en schep de saus over het geheel en vergeet de speklap niet.

Eet smakelijk!!