Wat is een alternatief voor noten in een worteltjestaart?

Voor iemand die allergisch is voor noten/pinda's en appels.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6K

Het beste antwoord

Geen noten gebruiken.

Er zijn vele recepten voor worteltjestaart, er zijn er dus ook zonder noten. Ik ben zelf ook niet echt dol op noten, dus ik maak altijd de notenloze versie.

Hier is mijn recept (waar iedereen thuis dol op is):

Worteltaart
Ingredienten
- 1 kleine winterwortel (of zakje wortels ca. 200 g)
- 200 g boter
- 150 g fijne kristalsuiker
- 2 eieren
- 200 g zelfrijzend bakmeel
- 1 theelepel kaneel
- 125 g blanke rozijnen (zakje a 250 g)

Ingredienten glazuur:
- 100 g monchou
- 125 g poedersuiker (strooibus a 250 g)
- 1 zakje vanillesuiker

Werkwijze:
Oven voorverwarmen op 175 °C.
Bakpapier op bodem van bakvorm leggen.
Wortel dun schillen en dan raspen.

(In magnetron) 150 g boter smelten.
In een kom de gesmolten boter, geraspte wortel, suiker, mespunt zout en eieren met mixer of garde mengen.

Bakmeel boven ei-wortelmengsel zeven en kaneel erdoor kloppen. Rozijnen erdoor roeren en beslag in springvorm gieten.
Wortelcake in midden van oven in ca. 45 min. goudbruin en gaar bakken. Gaarheid testen door in cake te prikken met satéstokje (het stokje moet schoon uit de cake komen).

Taart uit oven halen en minstens 1 uur laten afkoelen.

Bereidingswijze glazuur:
Rest van boter zacht laten worden (niet smelten).
Roomkaas, poedersuiker en vanillesuiker met mixer erdoor roeren, tot glad glazuur ontstaat.

Taart uit springvorm nemen en op serveerschaal leggen. Glazuur met spatel over taart strijken, glazuur langs rand laten druipen.

Geheel nog 15 min. in koelkast zetten, zodat het glazuur weer wat opstijft (het glazuur wordt niet hard).

Snijden en serveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank, deze ga ik zeker bakken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is echt lekker. Vorig jaar met de WK heb ik beloofd een oranje taart te bakken. Worteltjestaart leek me niets, maar ik besloot het toch maar eens te proberen.
Sindsdien de taart al meerdere malen gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had ongeveer hetzelfde probleem als jij, de meeste recepten hebben walnoten er in zitten. Nu vind ik een aantal noten nog wel gaan, maar walnoten vind ik echt niet lekker, dus wat langer gezocht naar een recept zonder noten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik heb eerst ook een tijd gezocht, maar vond alleen alternatieven met amandelen, en dat zijn ook noten dus tsja...
lang leve goeievraag! nogmaals dank!
amc
12 jaar geleden
Ik maak precies hetzelfde recept altijd als wortelkoek in een vierkant bakblik dat ik invet en beleg met bakpapier dat ik over de rand laat hangen met het oog op het eruit tillen van de koek. Als enige toevoeging doe ik door het glazuur ( waarvoor ik mascarpone gebruik) 1 theel citroensap. Op de blokjes koek die ik eruit snijd leg ik nog kleine bergjes/plukjes geraspte citroenschil of limoenrasp.
Er horen origineel walnoten in, maar daar houd ik ook niet zo van. Ik neem zelf wel een pstachenootjes, maar je kunt noten ook goed weglaten.
Een lekker recept is het omdat ik dat zelf dus weet. Daarvoor +1.

Andere antwoorden (1)

In plaats van noten kan je bijvoorbeeld zonnebloempitten gebruiken, of pompoenpitten.
Maar echt lekker lijkt me dat niet. Ik zou de noten gewoon weglaten uit het recept.