Hoe maak je softijs?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.qooqle.nl/?q=Hoe+maak+ik+softijs%3F

Het beste antwoord

Yoghurtsoftijs: Roer in een kom 500 ml volle yoghurt los met 125 ml slagroom en 125 g witte basterdsuiker. Roer er het sap en de fijne rasp van 1 limoen ,1 kleine citroen of 1/2 sinaasappel door. Sla voor extra luchtigheid eventueel nog 1 cup gepasteuriseerd eiwit (pak à 6 stuks) stijf en schep dat erdoor. Schakel de ijsmachine in op de softijsstand en schenk het yoghurtmengsel via de vulopening in de kom. Draai er in ca. 20 minuten softijs van. Softijs kan niet bewaard worden, dus schep het direct in een glas of in een koekbakje. Ook lekker volgens dit recept: vruchtenyoghurt (geen extra suiker nodig) of volle yoghurt met 125 g gepureerd fruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me een lekker recept. Bedankt!!

Andere antwoorden (2)

Bananen softijs

275gr rijpe bananen
110gr kristalsuiker
2 eetlepels citroensap
100cc slagroom
250cc volle melk
Hulpmiddelen

Ijsmachine

Bereidingswijze

Pureer de bananen samen met de suiker en het citroensap.roer de bananenpuree goed door de slagroom en de melk.schakel de ijsmachine in op stand softijs en giet het mengsel in de koelkom.
bereidingstijd:ca.25-30 minuten.

Toegevoegd na 49 seconden:
Je hebt dus wel een ijsmachine nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Softijs (basisrecept)

300 ml slagroom
65 gr honing
2 eierdooiers
1 ei
snufje zout

Alle ingredienten mengen, meteen in de machine doen en verwerken tot softijs. Smaakjes via vers fruit-puree op het allerlaatst toevoegen. Frambozen zijn erg lekker, ik voeg er dan nog wel een zakje vanillesuiker aan toe om het wat zoeter te maken.

Nog wat info:
Het ijs zonder een ijsbindmiddel gemaakt, is zeer beperkt houdbaar. Zonder dit bindmiddel gaat het roomijs helaas wat waterig smaken. Stukjes fruit pas op het allerlaatst toevoegen. In plaats van melk kun je ook slagroom gebruiken. Hoe meer slagroom, des te romiger het ijs wordt. Let er op dat je ijsmassa minstens een koelkasttemperatuur heeft voordat je het in de ijsmachine stopt. Hoe kouder de massa is, des te korter het aantal minuten in de ijsmachine. Dit kan soms wel een half uur schelen. Afhankelijk van de hoeveelheid ijs die je wilt maken.