Waarom bestaat er wel rundergehakt, en wel half om half gehakt, maar geen "varkensgehakt" ?

varkensgehakt is alleen verkrijgbaar in een mengeling met rundergehakt. Hoe komt dat ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
29.5K

Het beste antwoord

Dit is een kwestie van 'vraag en aanbod'. In Nederland wordt vooral halfom gehakt en rundergehakt gebruikt. Dit ligt dan ook in de schappen van de supermarkt. Voor de minder gebruikte soorten, zoals kalfsgehakt, kippengehakt en varkensgehakt moet he het vlees dus laten malen of naar een slager gaan die dit wel standaard in zijn assortiment heeft.
Als je het bij een goede slager laat maken, heeft dit als voordeel dat je dan zelf kunt kiezen van welke lap vlees je het gehakt dan laat maken. Varkensgehakt hoeft helemaal niet vet te zijn, want je kunt het ook van een magere varkenslap laten malen. Varkensvlees heeft vooral de naam 'vet'te zijn, maar in de praktijk valt dit reuze mee.

De verschillen tussen varkensgehakt en rundergehakt volgens de NEVO-tabel 2006:

Varkensgehakt (rauw)
201 kcal
14 gram totaal vet
5,5 gram verzadigd vet
5,5 gram enkelvoudig onverzadigd vet
1,8 gram meervoudig onverzadigd vet
0,69 mg vitamine B1

Rundergehakt (rauw)
211 kcal
14,6 gram totaal vet
6,8 gram verzadigd vet
5,7 gram enkelvoudig onverzadigd vet
0,6 gram meervoudig onverzadigd vet
0,03 mg vitamine B1

Conclusie:
- Varkensgehakt bevat minder calorieën dan rundergehakt
- Varkensgehakt bevat minder totaal vet dan rundergehakt
- Varkensgehakt bevat minder verzadigd vet dan rundergehakt
- Varkensgehakt bevat meer onverzadigde vetten dan rundergehakt
- Varkensvlees bevat duidelijk meer vitamine B1 dan rundergehakt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Omdat varkensgehakt zo vet is, dat als je er b.v 4 flinke gehaktballen van zou draaien, je 4 ping-pongballetjes :) over zou houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van de varkenshaas zou je een minder vet soort kunnen draaien denk ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, even door een molen halen, best lekker denk ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mwah, weet ik niet of dat wel zo lekker is. Worden het juist hele droge gehaktballen denk ik. Maar misschien als je ze dan een hele tijd laat sudderen???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Droger dan van mager rundergehakt (jakkie!!) kunnen ze bijna niet worden ; dat is hoguit geschikt voor door de spaghetti. En dat slinken valt heel erg mee, hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ei erdoor, flink kruiden, kan volgens mij wel. Zo doe ik soms een biefstuk door de molen op die manier, ui en knoflook mee laten hakken. Krijg je gewoon een goed tartaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mayo, paprikapasta en een beetje worcestersaus erbij en je hebt de beste filet americain. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ deuse : ik denk dat jij niet goed weet hoe je een lekkere gehaktbal moet draaien, uitgaande van gehakt: Hoe magerder je gehakt, hoe droger de bal zal zijn. Maar sowieso geldt... Om de bal niet te laten "droogzweten" moet je ei (-eidooier) en broodkruim of paneermeel toevoegen. Puur gekruid gehakt in ballen braden geeft inderdaad droge, verschrompelde, droog-gezweette, leeggelopen gehaktballen. " pingpong-ballen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tartaar en gehakt vergelijken vind ik eigenlijk net zoiets als biefstuk en speklappen vergelijken. Allebei heerlijk, maar niet verwisselbaar.
En in de meeste recepten is (varkens)gehalkt gewoon niet goed te vervangen door rundergehakt. Het ziet er wel ongeveer hetzelfde uit, maar de echte smaak van vroeger krijgt het niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ mrTmo: als je zo goed weet hoe het allemaal moet, waarom stel je dan de vraag? Ik bedoelde met ping-pongballen overigens het formaat en niet de manier waarop ie bereid is en hoe ie dan eventueel zou smaken. Mn mn en ik runnen al jaren een snack-bar die oa bekend staat om de eigengemaakte gehaktballen. Heb nog een een klacht gehad maar dit terzijde hoor. Succes met jouw eigengemaakte gehaktballen. Eet smakelijk, doe ik ik ook, samen met al mn tevreden klanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deuse, ik veroordeel jouw gehaktballen niet hoor. Heb ze nooit geproefd dus ik zou niet durven. De vraag van mij ging dan ook niet over de bereiding maar meer over de verkrijgbaarheid. Jij ook smakelijk eten! ;-)
Omdat dat te vet is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook minder vette delen aan een speklapje....
Als je er bij de slager speciaal omvraagt ,dan draait deze het gewoon voor je,maar doordat het zo vet is en slinkt zijn wij nederlanders er niet gek op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de supermarkten wordt inderdaad vaak alleen H/H gehakt en rundergehakt verkocht maar bij de meeste slagers is wel varkensgehakt te krijgen en staan er ook vele recepten voor op het internet.
Vermoedelijk vinden veel mensen het te vet en is het daarom minder gangbaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste slagers hebben het niet. Niet op voorraad althans. Ze kunnen het natuurlijk wel voor je draaien. En dan zou hij toch de minder vette stukken kunnen gebruiken ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Varkensgehakt van varkenshaas zou dan het minst vet zijn maar wel een dure grap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Varkensgehakt van doodnormale hamlappen / varkenslappen is heerlijk, en echt niet te vet. Gemalen speklappen zijn natuurlijk wél veel lekkerder.
Gelukkig is dat er nog steeds, maar helaas niet meer standaard in elke supermarkt. Je moet echt vragen of zoeken. In veel recepten is het voor de smaak namelijk eigenlijk onontbeerlijk en ook qua structuur in de verste verte niet te vergelijken met rundergehakt of half om half.
Jammer genoeg is in de oorlog tegen vet ook de markt voor het echt lekkere varkensgehakt (of, nu we toch bezig zijn, speklappen met vét, of zeeuws spek met echte spék in plaats van 'zeeuwse ham' ) ook een beetje opgedroogd. In kleinere plaatsjes / op het platteland heeft de slager het nog wel eens gewoon in huis (en gelukkig hebben we hier Duitsland, maar zelfs in Glanerbrug kan ik bij de C1000 nog écht lekker vlees krijgen ; echte, niet droge verse worst en varkensgehakt enzo) krijgen.
Maar omdat iemand heeft bepaald dat niemand het meer wil, is het bijna niet meer te krijgen. Doodzonde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer overheids-betutteling dus ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm...nee. dat geloof ik niet. Meer een neveneffect van de gezondheidshype die al iets van vijftien jaar aan de gang is. Ik geloof niet dat de overheid daar in dit geval nu de 'kwaaie pier' in is. De publieke opinie is gewoon een beetje omgeslagen - en op sommige punten en beetje doorgeslagen. En al er minder vraag naar is, daalt het aanbod, zo simpel is dat. Nu zijn er hele volksstammen die niet eens meer weten hoe lekker het is. Zich hooguit nog wel eens ofvragen waarom de verse worst vroeger zo lekker was en nu van die droge meuk.
In principe denk ik, dat het afvalvlees is, wat voor gehakt moet doorgaan. Dus alles van het varken, wat je ook voor iets anders kan gebruiken, wordt niet tot gehakt bestempeld. Er blijft dus veel vet en ombestemmelijk over voor het gehakt, Om dat op te vijzelen doet men van rundrestanten wat erbij. Dan lijkt het ergens op. Kan je een balletje van draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens mijn vakantie in Polen heb ik het wel gezien, gewoon in de supermarkt. Zowel in Gdansk als in Bydgoszcz.

Wat dat betreft zijn in Polen, net als in Duitsland, nog veel traditionele gerechten en ingrediënten gewoon te krijg, die in Nederland alleen de ouderen nog kennen.

In Nederland kun je het ook wel krijgen, maar dan moet je het vragen aan een echte slager.

Toegevoegd na 8 uur:
Overigens zag het varkensgehakt dat ik in de supermarkten in Polen zag, er inderdaad behoorlijk vet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetzelfde in Hongarije,daar kennen ze niet of bijna geen rundergehakt,of half om half.
je moet er extra naar vragen,en dan kijkt de slager je aan van,wat wil die.
maar het is in die landen toch wel iets vetter als bij ons,maar als je het net zo lekker kruid als bij ons hiet ,dan is het goed te eten.
MrTmo, Dat is een "Goeie Vraag" om aan je slager te stellen.
Let wel op dat je varkensgehakt koopt bij een slager waarvan je weet dat de varkentjes een vrij en goed leven gehad hebben. Dan hoeft het niet persé TE VET te zijn. Dat het alleen afval bevat is lariekoek. Een slager met passie levert geen rotzooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij onze slager verkopen ze het altijd wel.
En we eten het rustig op brood met een uitje.
Mijn vader is 90 en die eet het 1 keer per week, dus niks aan de hand.
Ze verkopen het gewoon per ons, net als de filet amiricain.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geboren en getogen op het zeeuwse eiland Tholen en wij aten regelmatig "worsteballen",ballen van varkensgehakt wat trouwens ook te koop was in de darm als een saucijsje. We aten het vaak met brood tussen de middag of in het weekend als laat ontbijt. Je moest het wel wat laten doorbakken waardoor het teveel aan vet er uitliep.Het was echt heerlijk en ik weet zeker dat ze het daar nog veel eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Varkensgehakt moet je echt van houden,als bal gehakt zo gebraden is veelal niet lekker,ook niet als het mager is.
Varkensgehakt wordt meestal gebruikt in gerechten of als vulling en dan is het zeer geschikt en smakelijk.