Waarom moet je een champignon voor bereiding wassen of schoonmaken?

Wat kan er op zitten waardoor dat moet en wat kunnen de gevolgen zijn als je het niet doet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
25.5K

Het beste antwoord

Ik maak ze nooit schoon, alleen stukje van het voetje af, ben tot heden nog niet ziek (en de visite die niet ziet hoe ik ze klaarmaak ook niet)
anneliez
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
hier hetzelfde :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook te lui om ze schoon te maken. Gewoon snijden en hoppa door 't eten haha. Niks mis mee. Voetjes gaan ook gewoon mee.
anneliez
12 jaar geleden
Dank, ik dacht een stortvloed van "hoe kun je dat nu niet doen"over me heen te krijgen ;)

Andere antwoorden (5)

Er kan zand tussen zitten. Lijkt me niet lekker door me eten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet hem zeker niet wassen, want dan zuigt ie al het water op. Eventuele aanklevende vuiltjes weghalen en het voetje wegsnijden als dat er bruinig uitziet is voldoende. Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een champignon kun je beter voorzichtig schoon borstelen of met een keukenpapiertje schoondeppen.

Een champignon groeit op paardenpoep, en dat zijn de resten die je ziet.

Het kan geen kwaad.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voetje verwijderen, bakken in olie, verse knoflook meebakken, zout en peper toevoegen, en een snee brood roosteren! Lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schoonmaken
Maak paddenstoelen pas schoon vlak voor bereiding. Het is beter om champignons droog schoon te maken, leg ze nooit in water, want dan zuigen ze zich vol en laten het water bij bereiden weer los, dit gaat ten koste van de smaak. Maak paddenstoelen schoon met een speciaal zacht borsteltje of met een vochtig keukenpapiertje. Snijd het onderste deel van het steeltje af. Kleine exemplaren kunnen heel bereid worden. Grotere exemplaren kunnen beter in plakjes of in vieren gesneden worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Champignons worden op paardenmest gekweekt. Althans, oorspronkelijk, misschien verschilt het per kwekerij. In ieder geval is dat een substantie die ik niet graag in mijn eten heb.