Wie kent een lekker recept met peren ( geen stoofpeertjes )

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Het beste antwoord

Frozen tiramisu

Nagerecht voor 8-10 personen
Benodigdheden:
• 1 dl Moscato d’Asti of andere zoete mousserende wijn
• 3-4 rijpe, zachte handperen, geschild, in blokjes
• 1 el poedersuiker

Voor de koekjes:
• 3 grote eiwitten
• 100 g fijne tafelsuiker
• 100 g poedersuiker, gezeefd

Voor de tiramisu:
• 3 eieren
• 2 eidooiers
• 175-200 g fijne tafelsuiker
• merg uit 1 vanillestokje
• snufje poederkoffie
• 2 dl slagroom

Bereidingswijze koekjes
Klop de eiwitten stijf, voeg de fijne tafelsuiker in drie delen toe en spatel er dan voorzichtig de poedersuiker doorheen.
Schep dit eiwitschuim in een spuitzak met gladde spuitmond en spuit circa 40 reepjes eiwitschuim van circa 5×1 cm op een met bakpapier beklede bakplaat.
Laat het schuim in 1-1½ uur drogen in het midden van een voorverwarmde oven op 100°C.
Plaats een houten lepel tussen de ovendeur om het vocht te laten verdampen.

Bereidingswijze tiramisu
Klop de eieren los met de dooiers, suiker, vanillemerg en poederkoffie en laat dit mengsel in een kom boven heet water dik worden in 5-8 min.
Blijf goed roeren met een houten lepel.
Het mengsel is goed als het aan de lepel blijft hangen.
Klop de slagroom stijf en meng deze met het eimengsel.

Opbouwen:
leg op de bodem van een springvorm van 22-24 cm doorsnede een laagje schuimkoekjes en sprenkel hierover de helft van de wijn. Pureer de peren met poedersuiker. Leg de helft van de perenpuree op de koekjes en schep de helft van het roommengsel erop. Leg hierop weer een laagje meringuekoekjes besprenkelt met witte wijn, daarop de rest van de perenpuree en eindig met de rest van het roommengsel. Laat dit in de vriezer minstens 6 uur bevriezen.

Serveren:
haal voorzichtig de ring van de springvorm en bekleed de zijkant van de taart met schuimkoekjes.

Bereidingstijd: circa 40 min. Oventijd: 1-1½ uur. Bevriezen: minstens 6 uur. Circa 280 kcal p.p.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Verloren peren:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/bijgerechten/verloren-peren-2563.html

Chocoladepudding met peren
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/nagerechten/chocoladepudding-met-peren-14204.html

Rode wijn peren
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/nagerechten/rode-wijn-peren-7102.html

chocoladetaart met hele peren
http://www.okokorecepten.nl/recept/bakrecepten/chocoladetaart/chocoladetaart-hele-peren

Het perenrecept van van Bokhoven
http://www.htrmedia.nl/index.php/tv-programmas/13-smaakvol-tafelen-het-perenrecept-van-van-bokhoven.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van speculaasijs met peren en vanillesaus: http://www.huishoudplaza.nl/Community/Forum/aft/5157
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pasta, peren, walnoten, blauwe aderkaas. Mengen en je hebt een lekkere pastasalade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lauw warme aardappel salade, zie allerhande!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind deze twee recepten erg lekker klinken:

Kokos-peren-taart

250ml kokosmelk
1 tl vanille-extract
300g zijde-tofu (silken tofu)
1 el maiszetmeel
6 el witte suiker
mespuntje zout
½ cup soyamelk
½ cup water
1 tl citroensap
2 el agar-agar
half pak (ongeveer 10 stuks) biscuitjes
2 el margarine
2 peren, geschild en in de lengte in dikke plakken gesneden
1 tl (olijf)olie
2 el poedersuiker

Meng de kokosmelk, vanille-extract, zijde-tofu, suiker, zout en citroensap. Mix met een blender of mixer totdat je een gladde substantie hebt.
Verkruimel de biscuitjes en vermeng met de margarine. Duw in een taartvorm of schaal. De bodem moet ongeveer 1 cm dik zijn.
Verwarm in een pan de soyamelk, water en maiszetmeel en laat de agar-agar hierin langzaam oplossen. Blijf goed roeren. Giet na 10 minuten het kokosmengsel erbij en roer nog 5 minuten rustig door.
Giet het warme mengsel voorzichtig op de kruimel-bodem en laat het geheel een half uurtje afkoelen op het aanrecht.
Bak in een (gril)pan de peren in een klein beetje olie. Bestrooi met de poedersuiker en laat caramelliseren. Bak de peren aan beide kanten totdat ze bruin beginnen te kleuren.
Schraap de overgebleven caramel uit de pan, laat hard worden en breek in kleine stukjes.
Leg de peren en caramelstukjes op het kokosmengsel, dat al een beetje stijf begint te worden. Dek het geheel af met plasticfolie. Plaats in de koelkast en laat in twee uur helemaal opstijven. Het kokosmengel wordt, als het goed is, helemaal stijf (net zoals in een kwarktaart) en je kunt de taart dan in stukken snijden.

Chocolade peer van Paul

Peer gechocood:
1 peer - half zakje vanillesuiker - 75 gr.suiker - 1.5 reep bittere chocola

Laat de steel zitten en schil de peer.
kook de suiker en de vanille in een pannetje met water, ongeveer de inhoud van een kopje.
Een minuut of 5 a 8 laten koken.
Zet het vuur laag en zet de peer er nu bij ongeveer 5 minuten.
Haal dan de peer heel voorzichtig uit de stroop en zet de peer op een bordje.
Doe nu de chocoreep in de siroop in het pannetje en laat het even smelten.
Giet nu alles uit het pannetje over de peer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met rum en rozijnen en evt slagroomijs is heerlijk als zomers of winters toetje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Peren in bladerdeeg.

Een héérlijke en mooi ogend nagrecht.

Ingrediënten voor 6 personen

6 sappige peren
4 e kristalsuiker
1 t kaneel
1 ei
1 losgeklopte eiwit
450 g bladerdeeg

Bereidingswijze:

1. Ontdooi bladerdeeg.
2. Meng kaneel en suiker en bestrooi bladerdeeg gul met mengsel.
3. Steek rondjes uit bladerdeeg zo groot als de onderkant van de peren.
4. Snij van bladerdeeg 12 blaadjes en snij van rest 1 cm brede stroken. De aren op blaadjes verkrijgt jij door ondiepe keepjes op blaarvormen te maken met een scherp groentemesje.
5. Was ongeschilde peren en droog ze goed af.
6. Kwast peren dun in met eiwit en zet ze op bladerdeeg rondje en druk stevig tegen vruchten aan.
7. Omwikkel peren volledig met bladerdeeg stroken met de suiker en kaneel kant naar binnen.
8. Klop ei los en kwast bladerdeeg twee maal met ei in. (ik roer altijd een klein beetje koffiemelk door ei voor kloppen)
9. Plak met overgebleven eiwit 2 blaadjes boven aan elk peer. Kwast die ook in met ei.
10. Bak peren voor 20-30 min. bij 200*C tot goudbruin.
11. Bestrooi peren met overgebleven kaneel/suikermengsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stoof gewone peren niet te lang in perensap, serveer de warme peren met een bol vanilleijs en bestrooi met geschaafde, geroosterde amandelen, succes verzekerd! Er mag ook gesmolten chocola over!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gekruide peertjes;

3 peertjes, geschild, klokhuis eruit en in partjes, in een kom doen samen met de pitjes van een granaatappel.
Schep er 1 eetl. citroensap door. vermeng in een kopje
2 eetl. lichtbruine basterdsuiker,wat nootmuskaat en 1 klein theel. kaneel en schep dit door de peertjes.
Dek af en zet het minstens 1 uur in de koelkast zodat de smaken goed intrekken.
Dien het op in aparte schaaltjes en garneer met (al dan niet in een droge koekenpan geroosterd) amandelschaafsel en een takje verse munt.

Met crème fraiche of verkruimelde bokkenpootjes maak je van deze snack een heerlijk dessert.
amc
12 jaar geleden
Dit recept kan ook erg goed met peer! ( vind ik persoonlijk nog beter smaken dan met appel )