Weet iemand een lekker recept met winter kolrabi ( gele soort )

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (2)

Een heerlijk, klein, bleekgroen kooltje dat smaakt naar zoete radijsjes. Zeer geschikt om soep van te maken. De grove mosterd zorgt voor een beetje pit. Last but not least: een echt snelklaarsoepje.

Nodig:
3 koolrabi's (± 500 gr)
1 grote aardappel
1 ui
1 knoflookteen
2 kruidenbouillonblokjes
1 dl slagroom
2 el grove mosterd
bieslook
Klontje boter
peper & zout

Snipper de ui en knoflook en fruit ze zachtjes in wat boter in een soeppan.
Schil intussen de koolrabi en aardappel en snij ze in blokjes.
Spoel af onder de kraan. Doe ze bij de ui.
Voeg 1 liter water toe, de bouillonblokjes en zout en peper.
Kook zachtjes circa 15-20 minuten tot de groenteblokjes zacht zijn.
Pureer de soep met de staafmixer of in de keukenmachine.
Roer de mosterd door de soep.
Serveren:
Verdeel de soep over borden of kommen.
Giet een scheutje room in het midden en trek er met de achterkant van een lepel een stervorm in.
Strooi er fijngeknipte bieslook over.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier nog meer:
Zoals koolrabi met ham.
Gesauteerde koolrabi met kruiden

http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?5379&cat=790
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koolrabi met kippengratin.

Ingrediënten:

4 koolrabi's
zout
peper
20 gram diepvrieserwten
1,2 kilo kipfilet
3 eetlepels olie
200 milliliter slagroom
1 zakje hollandaise sauspoeder
50 gram koude boter
kervel voor garnering

Bereidingswijze:

Schil de koolrabi's, maak ze schoon, halveer ze en snijd ze in plakjes. Gaar de plakjes in ca. 50 milliliter kokend water. Kook de diepvrieserwten de laatse 5 minuten mee, giet de groenten af en vang het groentenat op. Snijd het vlees in grote stukken en bak ze portiegewijs in hete olie ca. 10 minuten rondom goudbruin aan. Breng op smaak met zout en peper. Voeg al het vlees samen en roer er 9 eetlepels room door. Roer het sauspoeder door het groentenat en laat het ca. 1 minuut koken. Snijd de boter in stukjes en roer hem door de saus. Roer de overige room door de saus en breng op smaak met zout en peper. Doe de koolrabi, de diepvrieserwten en het vlees in een ingevette ovenschaal. Giet de saus eroverheen. Bak het geheel ca. 10-15 minuten in een voorverwarmde oven op 200 graden C. Garneer de schotel met kervel.