Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik jam die te dun is nogmaals inkoken?

Er is al een soortgelijke vraag gesteld, maar daar is geen exact antwoord op gegeven. Dus alleen antwoorden als je met echt kunt helpen. Dat ik hem door de yoghurt etc. kan doen dat weet ik nu wel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staan anders 3 verschillende tips bij, die je wel kan gebruiken (marmello-pectine-enz)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk. Sorry

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik had hetzelfde probleem. Extra gelei toevoegen vind ik geen optie, omdat het suikergehalte dan ook toeneemt. Ik heb allesbinder toegevoegd. Het resultaat is uitstekend!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt geleipoeder aan de koude jam toevoegen, even aan de kook brengen en een minuutje door laten koken, dan moet de jam op de goeie dikte zijn. Moet lukken!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geleipoeder is ook suiker? denk ik, dus vind ik dat geen optie. De jam is zo al zoet genoeg.
Te dunne jam kun je weer opkoken en een beetje citroenzuur toevoegen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Citroensap helpt nl. bij het geleren van jam.
Vergeet ook niet te testen of het stijf genoeg is. Het beste gaat dit door een schoteltje in de vrieze koud te laten worden en er dan een druppel hete jam op te laten vallen.
Als dit meteen stolt , (je kunt er dan met een vinger op duwen en het loopt niet meer in een straaltje naar beneden) dan is de jam klaar en kun je hem in potjes gieten.
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden
Jam wordt niet zomaar dun. Zeker in de winkel gekochte jam niet. Meestal is de oorzaak het terug in de jam stoppen van gebuikt bestek, waardoor enzymen (met name uit speeksel) de geleiverbinding oplossen en de jam waterig wordt, of de verbindingen minder steivg worden door verandering van de zuurgraag (en dat kan al gebeuren door je mes/lepel van het ene beleg in het andere te steken). Niet alleen lastig dus, maar ook niet heel erg superhygienisch, zal ik maar zeggen.

Je kunt de jam redden door wat allesbinder uit een pakje of agar agar toe te voegen ; die lossen beiden prima op in koude producten, dus opkoken is niet eens nodig. Bovendien is agar-agar wat stabieler dan gelatine, dus blijt je jam daarna vermoedelijk ook beter.

En daarna altijd alleen met een SCHOON mes / lepeltje in de jam, dan blijft-ie lekker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zelfgemaakte jam en er is nog geen lepeltje in geweest.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding