Uitgebreid koken - recepten voor hoofdgerecht?

A.s. vrijdag ga ik uitgebreid koken voor mijn lief. Nu heb ik wel wat ideetjes wat ik wil gaan maken, maar ik kom er niet uit wat het hoofdgerecht zal moeten zijn. Als voorgerecht heb ik gekozen voor een kipcocktail en als nagerecht zal het wafels met ijs en chocoladesaus worden. Wie heeft er leuke ideeën/recepten voor het hoofdgerecht? Er rekening mee houdend dat ik niet tussen het voor- en hoofdgerecht nog een uur in de keuken wil staan en dat het wel iets 'luxer' (maar niet al te moeilijk) mag dan normaal... Ik wil hem echt flink verwennen. Het liefste recepten zonder vis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.6K

Het beste antwoord

De meeste mannen zijn gek op biefstuk en de mijne wordt altijd lyrisch bij mijn gestoofde entrecote met in bier gestoofde uitjes ;0

Pel 6 uitjes en snijd ze elk in 8 partjes.
Smelt wat braadboter ( die roomboter die niet spettert in die goudkleurige pakjes van 'Campina botergoud' is perfect ervoor) schep de uien erdoor en laat ze 2 min. zachtjes bakken. Voeg hier 1½ dl. donker bier bij en 1 theel. tijm en smoor de uien zo zonder deksel in ca.10 min. gaar.
Verhit intussen nog een klont van die boter in een goede koekenpan en bak 2 entrecotes op hoog vuur in ca. 5 min. bruin. Schuif ze over de bodem van de pan zodat ze snel dichtschroeien. Neem ze uit de pan, leg ze op een warm bord en houd ze warm in alufolie. Ze moeten nl. even rusten, zodat de sappen zich goed verdelen.
Verkruimel 1 plak ontbijt- of kandijkoek in stukjes en roer dit door de uiensaus. Blijf roeren tot het vocht is gebonden.
Leg de entrecotes op 2 verwarmde borden en schep de uiensaus hier over.
Lekker met gebakken aardappelpartjes en een frisse salade of sperzieboontjes, beetgaar gekookt en gerold als een bundeltje in een plakje katenspek. Dit even opbakken in de koekenpan.

Een schaaltje frisse appelcompote erbij maakt het af!

Toegevoegd na 3 minuten:
Kijk eens op deze site! Klik op 1-2 personen en je krijgt de heerlijkste ideeën.
http://www.devlamindepan.nl/
amc
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
panteao@ juist van jou kan ik die plussen waarderen, dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me erg lekker zo met die ontbijtkoek, ga ik ook proberen + je

Andere antwoorden (11)

De recepten van Nigella Lawson zijn erg lekker en snel. In de link hieronder vind je een aantal van haar recepten.
Misschien niet erg luxe, maar de steak met witte bonenpuree of de spaanse kip met chorizo en aardappelen zijn erg lekker :-) Veel kookplezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neem een pauze cocktail b.v champagne spoom
champagne met ijs
kan ook met prosecco

Toegevoegd na 2 uur:
en een ovenschotel kan de oven in als je al aan tafel zit

Toegevoegd na 2 uur:
kan je ruim van te voren klaar maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een heerlijke witlof salade. Deze kun je van tevoren helemaal klaar zetten, op het laatst de gesneden witlof nog even extra wassen, dan wordt het weer mooi wit.
Even mengen met de basis en klaar.
Daarbij gebakken aardappels en een koude rollade.
Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoofgerecht :Vlaamse stoverij

Stoverij kan op voorhand gemaakt worden.
Opdienen met frietjes.

Succes verzekert!

http://www.smulweb.nl/recepten/1101413/Westvlaamse-stoverij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak stoverij altijd een dag op voorhand. De smaak wordt nog lekkerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij weet ook best wat lekker is!
Macaroni Napolitana - Aantal personen: 4

Ingredienten:

1 zak macaroni naar keuze
1 pond rundergehakt
1 pak voorgesneden groente (macaronipakket of een pakket met paprika en lente ui en courgette)
1 pakje sausmix naar keuze (Napolitana)
Zakje Parmezaanse kaas
beetje creme fraiche
olijfolie
peper en zout

Bereiding:

Pan met water opzetten voor de macaroni en volgens de verpakking de macaroni koken.
Doe in koekenpan de olijfolie en rul heirin het gehakt. Sausmix zoals op de verpakking vermeld staat klaarmaken. Wanneer het gehakt klaar is, alle groente erbij voegen, daarna de saus en voor de finishing touch de room erbij. Wanneer de macaroni klaar is, afgieten en terug in de pan doen, beetje olijfolie erdoorheen doen en daarna de gehaktsausmix. Dit geheel roer je door elkaar en dien het gelijk op. De kaas strooi je erover heen als garnering.

Wel even de hoeveelheden delen door twee, want het recept is voor vier personen!

Een hele fijne avond!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind dit meer voor een doordeweekse dag.
Indische Hachee maken, kan je vantevoren helemaal klaarmaken, hoef je alleen nog rijst er bij te koken en evt een salade erbij maken.

Recept voor 4 personen, dus voor 2 alles halveren ;-)
1 kilo soepvlees
2 tenen knoflook
2 Kruidnagels
1 tl suiker
1-2 tl tamarinde
Ruim toevoegen Ketjap (Kaki Tiga Nr 1 – zoet)
Peper
Zout
1 Bouillon blokje (rundvlees)
1 grote aardappel (vastkokend)
1 grote ui
1 rode gedroogde peper (lombok)

Bereidingswijze

Vlees met peper en zout insmeren. Vlees bakken in ruim boter (half pakje blue band). Als vlees rondom bruin is gebakken, dan knoflook en ui meebakken. Als dat glazig is gebakken dan aanlengen met water tot het vlees onderstaat. Dan flink ketjap erbij, tamarinde, kruidnagels, suiker, lombok en bouillon blok. Doorroeren en proeven. Dan sudderen (zo laag mogelijk of in de oven 150 graden) 3 tot 4 uur. Laatste 20 min. blokjes aardappel erbij, doorroeren tot dat aardappel zacht is. Klaar!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een heerlijk hoofdgerecht is bv rijst met champignonragout (zelfgemaakt - zie link) en daarbij een knapperige salade (ijsbergsla) met tomaat, paprika, ui, olijfjes (als jullie die lekker vinden), augurkjes en stukjes walnoot.
Eet smakelijk en geniet ervan!

Toegevoegd na 1 minuut:
De ragout kun je ook aanvullen met stukjes kip (om in hetzelfde te blijven als je voorgerecht) of stukjes spek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Varkenshaas voor zomer en herfst

Nodig:
500 gr varkenshaas
1 teen knoflook, uitgeperst
250 gr aalbessen
1 borrelglas bessenjenever
1 ¼ dl slagroom,
suiker, zout en peper.

Wrijf de haasjes in met de knoflook en verse peper. Ris de bessen en druk ze door een zeef. Bewaar er een paar voor de garnering.

Braad de varkenshaasjes in boter rondom mooi bruin en zet ze dan in een andere schaal oven op 100 °C. Beetje
zouten nu. Na twintig minuten zijn ze ideaal.

Meng de bessenjenever met het bessensap en giet dat bij de boter. Laat inkoken en roer goed. Nu de room erbij, weer inkoken. Met een beetje suiker en zout de saus op smaak brengen. Snij de haas in plakjes, saus er over, garneren met de overgebleven besjes.

--

Varkensrollade gevuld met pruimen en appels

Nodig:
125 g gedroogde pruimenzonder pit
125 g gedroogde appels
4 el cognac of vieux
1 dl versgeperste sinaasappelsap
1¼ kg varkensfiletrollade
1-2 el rozemarijnnaaldjes
3-4 el olijfolie
zout, peper
1½ kg kleine, vastkokende aardappels, geschild
1-2 el dunne reepjes citroenschil

Week de pruimen met de appels ong. 1 uur in een mix van cognac en sinaasappelsap.
Maak over de lengte een gat in het midden van de rollade. Het gat moet groot genoeg zijn om te vullen.Stop de geweekte pruimen en appels samen met enkele rozemarijnnaaldjes in het vlees.
Druk de vulling goed aan en leg het vlees in een grote, ovenvaste braadpan. Bestrijk het met olijfolie en strooi er zout, peper en rozemarijn overheen.

Leg de aardappels naast het vlees en meng ze met wat olijfolie, rozemarijn en citroenschil.
Braad het vlees, afgedekt, 60-70 min. in een voorverwarmde oven op 160°C.
Neem de deksel halverwege de braadtijd van de pan zodat het vlees bruin kan worden.

Besprenkel het af en toe met het braadvocht.
Schep de aardappels ook zo nu en dan even om.
Serveer het in plakken gesneden vlees samen met de aardappels.

--

Spekki frutti

Nodig:
500 gr speklappen
200 gr tutti frutti
1 el tomatenpuree
1 teentje knoflook
1 el suiker
5 dl runderbouillon
bloem en olijfolie

Breng de speklappen op smaak met ruim zout en peper, haal ze door de bloem en bak ze in een beetje olie om en om. Voeg de tutti frutti, tomatenpuree en fijngehakte knoflook toe. Bak kort mee en blus af met debouillon. Doe een deksel op de pan en laat op laag vuur ongeveer een uur rustig smoren tot het vlees zacht is. Leg een speklap midden op een bord en schep er flink wat van de vruchten en saus over. Lekker met in de schil gekookte aardappels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien geen voor de hand liggende plek om te kijken in deze tijd van het jaar, maar de website Vegatopia heeft bij hun kerst-specials heel veel leuke en bijzondere recepten staan die niet kerst-gerelateerd zijn.
Al hun gerechten zijn ook zonder vis.

Paperdelle met pompoensaus bijvoorbeeld, of Tagliatelle met spinazie en zongedroogde tomaten, of Indiase Biryani, of Roti met kerrie-aardappel, of Aardappelvenkelpuree met paddestoelen en portsaus.
(zie bronnen.)

Of kijk zelf eens in de lijst met recepten of er iets bij staat wat jou lekker lijkt:
http://www.vegatopia.com/vega/kerst/kerstarchief/overzicht-kerstgerechten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En liefst snel en simpel, uiteraard.

Ik maak zelf graag pasta Genovese (snel klaar en lekker licht)

Blokjes kipfilet of varkensfilet (ik zou hier voor varken kiezen, want je hebt al kip in het voorgerecht) aanbakken in olijfolie, als het aangeschroeid is gehalveerde champignons en kerstomaten erbij (beide ongeveer 10-15 stuks).
Dikke eetlepel pesto Genovese (als je kan krijgen is Milanese ook lekker, of andere groene pesto) en 1/2 - 1 pakje houdbare slagroom erdoor roeren en warm laten worden.
In de tussentijd kook je een leuke, beetje bijzondere pasta en maak je sla van reepjes ijsbergsla, komkommer, tomaatjes, eitje, wat croutons en pijnboompitjes en dressing met balsamico (vers of zakje).

10-15 minuten, alle snijwerk kun je (ruim) tevoren doen. Het koken duurt eigenlijk zo lang als het koken van de pasta duurt.

Eén kanttekening : pas op met supermarktvlees dat bevroren is geweest !! Daar komt eerst een half uur water uit voor je kunt gaan bakken, en de smaak is ook niet je dat. Haal voor een bijzonder etentje liever een keer een lapje bij de slager. 200-250 gram is genoeg voor 2 personen bij een driegangenmenu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op huishoudplaza zijn een aantal leuke "liefdes-gerechten" opgenomen in het kader van valentijnsdag. Maar ze zijn natuurlijk ook leuk om op een ander gezellig moment te bereiden. Je vindt ze hier http://www.huishoudplaza.nl/Zoekresultaat?Search=valentijn