Wat zijn lekkere hapjes voor iemand met een lactose allergie?

Morgen ga ik voor vriendinnen hapjes maken (ze eten thuis een klein beetje dus het wordt geen volledige maaltijd), één heeft een lactose allergie. Ik heb echter geen idee wat ze dan wel mag hebben! Hebben jullie tips?

Toegevoegd na 3 minuten:
Graag geen ingewikkelde recepten, maar gewoon iets makkelijks en lekkers :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
25.3K

Het beste antwoord

Veganistische hapjes zijn per definitie lactosevrij (op eventuele sporen van lactose in kant-en-klaar producten na). Dus op websites met veganistische recepten zit je goed, kijk eens bij onderstaande bronnen of er iets bij zit dat je lekker lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Miniknakworstjes van unox, ik gebruik altijd de kipvariant. Bladerdeeg erom en even in de oven (let op de bladerdeeg en etiketten altijd nalezen!)
Mijn zoon is er gek op. Worsten: bijna alles van Zandvliet, zijn ook glutenvrij. Melbatoastjes met bijvoorbeeld pate.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn genoeg lekker recepten te bedenken. De onderstaande site is een heel handige site, je kunt er per allergeen of intolerantie op zoek naar lekkere recepten:

http://www.kokenzonder.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gevulde eitjes :-) eitjes hard koken, laten afkoelen, pellen, halveren, dooier eruit, dooiers prakken en mengen met mayo, bieslook, zout, peper, kruiden naar smaak, deze vulling in een spuitzak doen en in de eitjes spuiten.

Gehaktballetjes: gehakt mengen met fijngesnipperde ui, veel knof, zout, peper, en heel veel provencaalse kruiden. Balletjes draaien, bakken, in schaal doen.

Empanadas:
Deeg maken (250 gram zelfrijzend bakmeel, zout, 75 gram plantenmargarine (apart) 1 ei en een beetje water om het soepel te maken) deeg uitrollen, rondjes snijden, vulling op rondje leggen en dan 1 helft van het randje nat maken, goed dichtvouwen

Vulling: ui, knoflook, paprika, mais, champignons, courgette, etc, snipperen en bakken. Af laten koelen, 2 eieren erdoor roeren en op de deegflapjes doen.

Rauwkost bleekselderij, komkommer, bloemkoolroosjes, worteltjes, radijsjes dippen in knoflooksaus op mayo basis.

Tapenade met brood.

Succes !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar rauwkost, gevulde eitjes, en gehakt toch wel.
Misschien kan je haar bellen of smsen wat ze lekker vind en wat ze mag hebben? Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier wat ideetjes die volgens mij (maar kijk alle etiketten e.d. altijd goed na voor de zekerheid!) lactosevrij zouden moeten zijn.

- Rolletjes van ham met asperge, cervelaat met augurk etcetera.
- Mediterrane spiesjes, kipfilet in kleine blokjes snijden en minimaal een uur laten marineren in een mengsel van een paar eetlepels olijfolie, wat (verse) Italiaanse kruiden en een uitgeperst teentje knoflook. De marinade zeven, de kip bakken in de achtergebleven olie en om en om met in stukjes gesneden zongedroogde tomaat en kleine olijfjes aan prikkertjes rijgen. Voor een niet lactosevrije variant kun je dit nog aanvullen met blokjes feta.
-Roosjes van gerookte ham met in het hart een bolletje meloen.

Succes ermee en smakelijk eten alvast!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meloen met gerookte ham of soepstengels omwikkeld met rauwe ham.

Nacho chips of dorito's met guacamole dipsaus,
Guacamole; Avocado pureren,vermengen met; fijngesnipperd uitje, heel fijn gesneden tomaat, fijngehakt groen chilipepertje, verse fijngehakte korianderblaadjes, naar smaak kruiden met zout en limoensap.
Niet van tevoren maken omdat avocado verkleurt.

Empanada's;
Deeg maken van 250 gr. zelfrijzend bakmeel, beetje zout,
75 gr. plantaardige margarine, 1 ei en een beetje water om het soepel te maken. Uitrollen, met een glas rondjes uitsteken. Vulling maken van;
ui, knoflook,paprika, mais,champignons, courgette etc.( gewoon mengen wat je lekker lijkt)
Hoopjes hiervan in het mdden van het deegrondje leggen
en 1 rand van de helft met wat water nat maken en dichtvouwen. Met een vork of je duim de rand vast plakken

15-20 min. bakken op 200 graden C.

Gevulde eitjes;
Hardgekookte eitjes pellen, halveren, dooier eruit en prakken, mengen met mayo,bieslook, zout, peper, kruiden naar smaak. Halve eitjes hiermee vullen.

Gehakt mengen met fijngesnipperde ui, knoflook, zout, peper, provencaalse kruiden. Balletjes draaien en bakken.
in een schaal doen en kort voor het serveren even warmen in de magnetron.

Stokbrood met tapenade;
Meng zongedroogde tomaat met fijngehakte olijven, gesnipperd sjalotje, t. knoflook. Doe er olijfolie, tijm, peper,
beetje cognac en gehakte cashewnoten door.

Groenten met dip;
komkommer, wortel, bleekselderij, paprika dippen in knoflook saus; Mayo, beetje water, veel versgem. peper,
verse peterselie en geperste knoflook.

Zo hoef je niets speciaal te maken alleen voor haar, want dit lusten ze allemaal wel.
amc